ONDERSTEUNING: tussen flexibiliteit en continuïteit

20 april 2018

ONDERSTEUNING: tussen flexibiliteit en continuïteit

Foto: Cor van Londen

Hoe waarborg je kwaliteit?

Per 1 januari 2019 loopt de huidige opdracht voor de uitvoering van WMO immateriële ondersteuning af en moet deze opnieuw zijn aanbesteed en geïmplementeerd. Het is aan de gemeenteraad om kaders te stellen voor deze aanbesteding.
Gisteravond
(donderdag 19 april) sprak de raadscommissie over het startdocument voor de aanbesteding; op 25 april zal de gemeenteraad een besluit nemen.

Een belangrijke ontwikkeling hierin, is dat mensen hun ondersteuning flexibel kunnen inzetten. De ene week wat meer, de andere week wat minder.
Op zich een goede ontwikkeling, vindt de SP. Maar: er zijn wel wat zorgen hoe dit in de praktijk zal uitvallen.

"We zien nu al dat aanbieders moeite hebben om continuïteit te bieden bij ziekte en vakantie," aldus SP-raadslid Jan Breur. "Dan wordt er al minder ondersteuning, mindere kwaliteit, of beide geboden; en worden zorgdoelen niet gehaald. Dit gaat alleen maar moeilijker worden als de inzet wordt geflexibiliseerd. Hoe waarborg je de kwaliteit?"

Ook is de Eigen Bijdrage ter sprake gekomen.
Omdat de stapeling van Eigen Bijdragen een oorzaak is van zorgmijding, wil de SP deze afschaffen. De SP is echter de ENIGE partij die de Eigen Bijdrage wil afschaffen. Zolang dit het geval is, zal de SP alle voorstellen steunen die de (stapeling van) Eigen Bijdragen inperken.