De weg naar de vrede...

20 november 2018

De weg naar de vrede...

NOVEMBERDEBAT 2018: Vrede & Recht

Op maandag 19 november vond het Novemberdebat van SP-afdeling Veenendaal plaats. Het thema van dit jaar was 'VREDE & RECHT'. Er werd breeduit gesproken over veiligheid, defensiebudgetten, privacy en de rollen van respectievelijk de NAVO en de wapenindustrie.

Foto: Cor van Londen

Voorafgaand aan het debat kwam Dick Roodbeen spreken over de Vredesmars die hij, samen met Jan Breur, organiseert onder de vlag van Veenendalers Voor Vrede. Deze mars vindt op zaterdag 22 december plaats; de start is om 14:00u bij de Oude Kerk.
Bijdragen aan de Vredesmars zullen onder andere worden geleverd door burgemeester Piet Zoon, dominee John Boogaard, Stichting Veteranencontact, Vluchtelingenwerk en Vredesinitiatief Veenendaal.

Foto: Cor van Londen

Na de inleiding van Dick Roodbeen was het tijd voor het debat; onder leiding van Enna van Duinen. Het panel zag er iets anders uit dan gepland: Anne-Marie Roodbeen van de Veense Jongerenraad had af moeten zeggen vanwege ziekte en Tweede-Kamerlid Sadet Karabulut vanwege privé-omstandigheden. Die laatste werd vervangen door SP-gemeenteraadslid Jan Breur. Hij mocht in gesprek met Dave Scheele (SGP), Ruben Schoeman (VVD) en Corné Kelfkens (Veense Jongerenraad).

Foto: Cor van Londen

In het panel vertolkte Breur vaak het afwijkende geluid, ten opzichte van de drie andere heren. Waar Kelfkens, Schoeman en Scheele pleitten voor een sterkere NAVO, vond Breur dat de houdbaarheidsdatum van de NAVO overschreden was en dat juist een bescheiden rol paste. Waar - met name - Scheele en Schoeman pleitten voor meer geld naar defensie (om aan de NAVO-afspraken te voldoen), vond Breur dat het wel minder kon. Hij en Kelfkens vinden dat er vooral gekeken moet worden HOE het geld wordt uitgegeven, en dat de basis vooral op orde moet zijn.
Breur: "Het kan toch niet zo zijn dat er miljarden wordt uitgegeven aan de JSF, terwijl soldaten zelf pang-pang moeten roepen op trainingen omdat er geen materiaal is?"
Waar alle panelleden het over eens waren is DAT vrede waardevol is.
Kelfkens: "We willen allemaal vrede, alleen over de manier om die te bereiken verschillen we van mening."

Foto: SP Veenendaal

SP-afdeling Veenendaal hoopt jaarlijks een Novemberdebat te organiseren. De eerste editie vond plaats in 2004; ter ere van de val van de Berlijnse Muur, 15 jaar eerder.