h

(Ver)nieuwbouw Onderwijshuisvesting

2 oktober 2019

(Ver)nieuwbouw Onderwijshuisvesting

Onderzoek Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie is een onderzoek gestart naar het Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP) in relatie tot de realisatie van Integrale Kindcentra (IKC). Het doel van dit rekenkameronderzoek is 'inzicht in de beleidsvorming van het IHP 2015, de beheersing van de uitvoering daarvan en de momenten waarop de raad invulling kan geven aan zijn controlerende rol.' 

De gemeente is verantwoordelijk voor de (ver)nieuwbouw van het primair- en het voortgezet onderwijs. Deze verantwoordelijkheid wordt onder meer ingevuld met het IHP. Met het IHP 2015-2020 is de keuze gemaakt om niet verder te investeren in oude scholen, maar om te werken aan fasegewijze vernieuwing. Eén van de uitgangspunten in dit IHP is om geen afzonderlijke scholen meer te realiseren. Het streven is om voortaan onder één dak voorzieningen, zoals kinderopvang en basisonderwijs, te realiseren die bruikbaar zijn voor een doorlopende leerlijn (0-12 jaar). Daarmee geeft dit IHP kaders voor het realiseren van de zogeheten Integrale Kindcentra (IKC). Door onder meer de gestegen ontwikkelingskosten van IKC West, is door het college een heroverweging van het IHP aangekondigd. 

Onderzoeksvragen

De Rekenkamercommissie richt zich in haar onderzoek onder andere op de volgende vragen: hoe is het IHP tot stand gekomen? Hoe groot is de impact van de eerste twee projecten, IKC West en CLV, op de verdere uitvoering van het IHP? En is de raad voldoende geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld om bij te sturen in het proces? 

Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie die de gemeenteraad ondersteunt bij haar controlerende taak en die onderzoekt of het gemeentelijke beleid het gewenste effect heeft gehad. Zij kijkt daarbij ook of geld doelmatig is ingezet. Met de onderzoeken levert de Rekenkamercommissie een constructieve bijdrage aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente.

Reactie toevoegen

U bent hier