14 vastgestelde besmettingen

29 maart 2020

14 vastgestelde besmettingen

Foto: Gert-Jan Kats

Huisartsen: werkelijke aantal ligt mogelijk vele malen hoger

Gisteravond (zaterdag 28 maart) maakte burgemeester Gert-Jan Kats bekend dat er een tweede Veenendaler is overleden aan het coronavirus COVID-19. Dit deed hij in een tweet, waarin hij tevens bekendmaakte dat het aantal vastgestelde besmettingen in Veenendaal op 14 ligt.

Ook Veenendaal gaat het niet voorbij. Het aantal vastgestelde besmettingen staat op 14. Helaas kreeg ik vanmiddag ook gemeld dat een tweede Veenendaler is overleden. Waar mogelijk sprak ik zieken en nabestaanden.
Ik wens zieken beterschap en nabestaanden sterkte en troost.

Gert-Jan Kats op Twitter

Eerder maakte hij al bekend dat huisartsen vermoeden dat het werkelijke aantal besmettingen mogelijk veel hoger ligt dan het officieel vastgestelde aantal. Naar aanleiding van wat zij constateren op het hoestspreekuur zouden er misschien wel honderden besmettingen zijn - aldus de burgemeester. Kats: "Nadrukkelijke oproep: Blijf thuis als je er niet uit hoeft en houdt afstand. 1,5 meter!"

Testen

Niet iedereen wordt getest op corona. Dit zou ook niet kunnen; daarvoor zijn niet voldoende tests beschikbaar. En aangezien er wereldwijd een enorme vraag naar de test is, is het niet zo eenvoudig om bij te maken.

Het farmaceutische bedrijf Roche maakt de tests, maar kan onvoldoende tests produceren om te voorzien in de vraag. Het recept voor een vloeistof, waarmee de test gemaakt wordt, wilde het bedrijf ook niet delen. Na de nodige publieke verontwaardiging besloot Roche gisteren alsnog het recept te delen met de overheid.

Die publieke verontwaardiging kwam onder andere van de SP, en werd namens de partij in de Tweede Kamer vertolkt door Maarten Hijink. Hijink had geen goed woord over voor het onderhandelingsspel dat Roche deze week speelde.
"Onvoorstelbaar hoe marktbelangen het hier winnen van het publieke belang van meer en goed testen op corona," aldus Hijink.

Solidariteit in crisistijd

Het virus verspreidt zich snel, en lijkt welhaast ongrijpbaar. Om de verspreiding af te remmen, ligt het publieke leven nagenoeg plat. Maar de SP is in Veenendaal nog volop actief. Zowel online als in de echte wereld ontplooit de partij tal van initiatieven om de coronacrisis zo goed mogelijk door te komen. Er zijn ondermeer een hulpdienst, een kaartenactie, en bedankjes voor de zorg.

"De SP is opgericht om solidariteit te organiseren," licht fractievoorzitter Jan Breur toe. "Nu de samenleving zo'n harde klap krijgt, is het belangrijker dan ooit om juist dit te doen. We moeten klaarstaan voor elkaar."

De SP spreekt haar medeleven uit aan de nabestaanden van de overleden Veenendalers, en wenst de zieken heel veel sterkte en hoopt met hen op een goed herstel.

Foto: SP Veenendaal

Helpen of geholpen worden:
Informatie over corona: