Plaquette voor de helden

26 april 2020

Plaquette voor de helden

Verdedigers van de democratie

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag (23 april) tijdens haar eerste digitale vergadering, unaniem een motie aangenomen om een herdenkingsplaquette te laten maken voor allen die actief zijn opgekomen voor de democratie. De plaquette zal in het schooljaar 2020-2021 gemaakt worden door leerlingen van Het Perron.
De motie werd ingediend door Lokaal Veenendaal, CDA, PvdA, SP en VVD...

De motie werd ingediend naar aanleiding van een verzoek van Jaap Pilon en Constant van den Heuvel, om de ~ in de Tweede-Wereldoorlog gesneuvelde ~ (oud-)gemeenteraadsleden Simon Levie van Essen en Willem van Barneveld te eren met een plaquette.
De SP en Lokaal Veenendaal gaven aan dit verzoek graag gehonoreerd te zien, maar het College van Burgemeester en Wethouders waren dit niet van plan.

Het College stelde voor om ~ in plaats van de plaquette ~ tijdens een gemeenteraadsvergadering rond 4 mei, stil te staan bij de oorlogsslachtoffers. De twee omgekomen raadsleden zouden hierbij expliciet genoemd kunnen worden.
Wat de SP betreft is het geen kwestie van of-of; de plaquette én het stilstaan in de raadsvergadering kunnen (en mogen) best allebei.

Doordat de motie is aangenomen, komt de plaquette er alsnog.

motie