KATS: Geen knuppels voor BOA's

6 juni 2020

KATS: Geen knuppels voor BOA's

Foto: Gert-Jan Kats

Niet inzetten waar agenten nodig zijn

Gisteren (5 juni) heeft Minister Grapperhaus besloten dat toezichthouders (BOA's) makkelijker bewapend kunnen worden als het lokaal bestuur dat wil. Of dat ook in Veenendaal gaat gebeuren is nog maar de vraag, want onlangs gaf burgemeester Kats - in antwoord op vragen van de VVD - niets te zien in gewapende toezichthouders.
De SP is het met hem eens.

De VVD stelde de vragen onlangs in het Vragenhalfuurtje van de gemeenteraad. Aanleiding hiervoor waren een aantal incidenten in andere gemeenten, waarbij BOA's slachtoffer werden van geweld.
VVD-woordvoerder Ruben Schoeman gaf aan van mening te zijn dat de veiligheid van BOA's bevorderd moet worden door hen uit te rusten vanmet wapenstokken.

Foto: SP Veenendaal

Burgemeester Kats ziet echter een betere oplossing. Goed bedenken waar je BOA's voor inzet. Je moet geen BOA sturen naar een situatie waar eigenlijk een agent nodig is.
BOA's zijn geen politie, en moet je dus ook niet inzetten als politie.

De SP is het met Burgemeester Kats eens.
"De veiligheid van BOA's garandeer je het best door hen bij onveilige situaties weg te houden," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Laat het politiewerk vooral bij de politie; die zijn daarvoor opgeleid en uitgerust. Als het de VVD menens was met veiligheid, hadden ze niet jarenlang op de politie moeten bezuinigen!"

Foto: SP Veenendaal

Reacties

In veel gemeenten lopen ze al met een wapenstok
Zoals het nu gaat zijn de boa's te vaak mishandelt en worden zelf aangevallen!
De boa's hebben trouwens een behoorlijke opleiding gehad om in gevaarlijke situaties op tetreden!