Er is geen alternatief

9 december 2020

Er is geen alternatief

Van der Bij: "Ga hier serieuzer mee om!"

De kwaliteit van raadsvoorstellen laat soms te wensen over. SP'er Sietse van der Bij kaartte dit afgelopen dinsdag (8 december) aan in de raadscommissie. Aanleiding was het kopje 'alternatieven' waaronder bij twee raadsvoorstellen een heleboel tekst stond ~maar geen alternatief.

Bij de verzelfstandiging van het Rembrandt College stond onder het kopje 'alternatieven' een tekst die neerkwam op het volgende:
"Als de gemeenteraad niet instemt met dit voorstel, gaat het niet door."
Een open deur, maar geen alternatief.

Het raadsvoorstel over de 'Vitale Binnenstad' maakte het zo mogelijk nog bonter. Daar luidde het 'alternatief':
"Hier hebben veel mensen aan meegewerkt, dus bieden we geen alternatief aan."

Van der Bij vindt dit geen manier om met de raad om te gaan. "Uit dit soort teksten blijkt niet bepaald dat je de gemeenteraad serieus neemt."

Het is niet voor het eerst dat de SP aandacht vraagt voor de kwaliteit van de raadsstukken. Vorige maand heeft de partij het raadsvoorstel 'Centrumregeling meten en monitoren afvalwaterketen en grondwater' via een wijzigingsvoorstel moeten repareren. Het te nemen besluit was onvoldoende concreet geformuleerd.

Zie ook: