SP wil bespreking 'boodschappen-gate'

30 december 2020

SP wil bespreking 'boodschappen-gate'

Participatiewet sadistisch en immoreel

De Veenendaalse SP wil 'boodschappen-gate' bespreken in de raadscommissie, en heeft agendering aangevraagd. Een zaak in de gemeente Wijdemeren, waarbij een vrouw een terugvordering van 7000 euro op haar bijstand voor haar kiezen kreeg, omdat haar moeder wel eens boodschappen voor haar deed, heeft veel stof doen opwaaien. De SP wil weten of er vergelijkbare zaken in Veenendaal spelen.

De zaak in Wijdemeren is een direct gevolg van de Participatiewet. Die is op nationaal niveau vastgesteld, maar gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Gemeenten hebben beperkt ruimte om een eigen invulling te geven. Omdat die ruimte beperkt is, is het bijzonder goed denkbaar dat problemen die in andere gemeenten spelen ook in Veenendaal de kop op steken.

"De Participatiewet is in beginsel sadistisch en immoreel," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Mensen in een afhankelijke positie worden om de meest belachelijke redenen verder de ellende in geholpen. 'Boodschappen-gate' is geen incident, maar het topje van de ijsberg. Dit zit ingebakken in het ontwerp van de Participatiewet."

De SP wil graag van het College van Burgemeester en Wethouders weten hoeveel ruimte zij nemen om een menselijke invulling te geven aan de Participatiewet - bijvoorbeeld via het Kwijtscheldingsbeleid dat nu in voorbereiding is."We willen een samenleving waarin mensen omzien naar elkaar. Die krijg je niet als elke vorm van hulp bruut wordt afgestraft."

De SP roept mensen, die door de Participatiewet in de problemen zijn gekomen, op om hun verhaal te delen: "Als we weten wat er speelt, kunnen we er iets aan doen," aldus Breur. De verhalen kunnen per mail worden gestuurd naar jan.breur@veenendaal.nl. Uiteraard wordt er vertrouwelijk mee omgegaan.