Zorg voor voldoende betaalbare woningen!

11 februari 2021

Zorg voor voldoende betaalbare woningen!

Foto: Cor van Londen

SP tegen 'deal' bij bestemmingsplan industrielaan

30% betaalbare woningen is wat de SP betreft al aan de lage kant, maar als je daar al een loopje mee neemt krijg je de SP op je pad.
In de vergadering van de raadscommissie van afgelopen dinsdag
(9 februari) gaf woordvoerder Sietse van der Bij aan dat de SP zich niet kan vinden in de 'deal' die de gemeente met een ontwikkelaar heeft gesloten bij het bestemmingsplan aan de Industrielaan 2-8.

In plaats van de ontwikkelaar 30% van de te realiseren woningen in het betaalbare segment te laten bouwen, is de gemeente met de ontwikkelaar overeengekomen dat nabijgelegen gebieden mogen worden meegerekend in het percentage sociale huur en koop. Hierdoor hoeft hij bij dit plan minder betaalbare woningen te realiseren - en dus meer dure.

De SP is het niet eens met deze deal. De 30% betaalbare woningen moet gewoon gehaald worden.
Op donderdag 18 februari neemt de gemeenteraad een besluit over dit bestemmingsplan. De SP zal dan met een voorstel komen om deze deal uit het bestemmingsplan te halen, zodat er voldoende betaalbare woningen worden gebouwd.

Woningnood

Veenendaal kent een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen. Mensen moeten lang wachten tot er iets beschikbaar is, en dan vaak ook nog genoegen nemen met iets dat eigenlijk niet past. Te groot, te klein of te duur. Daarom wil de SP dat er vooral in het betaalbare segment wordt bijgebouwd. Andere partijen, met name de rechtse, verpatsen de laatste vierkante meters beschikbare grond in Veenendaal het liefst aan de hoogste bieder. De SP gaat voor goed en betaalbaar wonen voor iedereen.