Infiltratie: Spoeddebat

17 oktober 2021

Infiltratie: Spoeddebat

Foto: André van Dijk / reliwiki.nl

Moskee Nasser en stichting taubah geïnfiltreerd

D66, SP en anderen hebben een spoeddebat aangevraagd, naar aanleiding van berichten over onrechtmatige infiltratie in gebedshuizen. De gemeente Veenendaal staat op de lijst van gemeenten die opdracht hebben gegeven aan het bureau NTA om te infiltreren in moskeeën; meldde het NRC. In Veenendaal gaat het om Moskee Nasser en Stichting Taubah. Het spoeddebat vindt aanstaande donderdag (21 oktober) om 19:30u plaats.

Volgens deskundigen is de werkwijze van NTA en de gemeenten onrechtmatig. "Handhaving van de openbare orde kan je niet zomaar laten uitvoeren door een particuliere instantie," zegt hoogleraar staats- en bestuursrecht Ymre Schuurmans in het NRC. Ook het gebrek aan hoor en wederhoor maakt deze zaak ernstig.
Bart Custers, hoogleraar recht en datawetenschappen geeft aan de politie en AIVD alleen heimelijk mogen observeren wanneer er een stevige verdenking ligt. "Dat gemeenten deze waarborgen nu omzeilen door via de achterdeur alsnog informatie in te winnen," zegt hij, "mag absoluut niet."

De geïnfiltreerde instanties laten weten geschokt te zijn over deze praktijk. Bovendien herkennen ze zich niet in het beeld dat NTA van hen schetst.
"Dit geeft mijn vertrouwen in de gemeente een enorme knak," zegt Hassan Saïdi; voorzitter van Moskee Nasser. De moskee heeft altijd goed samengewerkt met de gemeente, niet wetende dat ze achter hun rug om werden doorgelicht.

Niet alleen de betreffende instellingen wisten van niets; ook de gemeenteraad had geen kennis van de infiltraties. SP-fractievoorzitter Jan Breur: "Wat er zich precies heeft afgespeeld, wat de onderzoeksopzet was, en wat de aanleiding van deze infiltratie is geweest, is ons op dit moment niet duidelijk. Die helderheid moet er zo snel mogelijk komen. Daarom ondersteunt de SP het verzoek voor een spoeddebat in de gemeenteraad."

Het spoeddebat is aangevraagd door Youssef Boutachecourt van D66, mede namens de SP, Denk, Lokaal Veenendaal, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, ProVeenendaal, Fractie Saïdi en het CDA.

WORDT VERVOLGD...

Zie ook: