Samen voor onze ondernemers...

7 januari 2022

Samen voor onze ondernemers...

Foto: SP Veenendaal

Veenendaal roept minister-president op: "bied perspectief aan de niet-essentiële sector"

Vanuit Veenendaal is een open brief verstuurd aan minister-president Rutte. De brief bevat een klemmende oproep om – op een verantwoorde wijze – perspectief te bieden aan ondernemers in de niet-essentiële sector. De oproep is een gezamenlijk initiatief van ALLE fracties in de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, Stichting Winkelstad Veenendaal en de Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV).

Aanleiding voor de oproep is de steeds luider wordende noodkreet van ondernemers uit de zogeheten ‘niet-essentiële sector’. Hieronder vallen o.a. winkeliers, horecabedrijven, kappers, kleine zelfstandigen en culturele instellingen. Zij worden hard getroffen door de huidige en eerder afgekondigde lockdowns.

Onvoldoende steun

Burgemeester Gert-Jan Kats: "Uit de gesprekken met deze ondernemers blijkt dat velen maar nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden. Startende ondernemers zien hun droom in rook opgaan, voor veel ondernemers is de steun onvoldoende of men komt daarvoor niet in aanmerking. Voor hen is verlichting van de maatregelen op korte termijn van levensbelang." In de brief aan de minister-president wordt opgeroepen om bij de maatregelen die genomen moeten worden, rekening te houden met de belangen van ondernemers uit de niet-essentiële sector.

Bernard van Kreel-fonds opgericht

Gemeente Veenendaal en Winkelstad Veenendaal hebben de handen ineen geslagen om ondernemers te helpen. Hiervoor is het Bernard van Kreel-fonds in het leven geroepen. Startende ondernemers en winkeliers in acute nood kunnen hier een aanvraag doen voor vergoeding van kleine investeringen die zij moeten doen om de gevolgen van de huidige lockdown op te vangen. Het fonds wordt gefinancierd door de gemeente, de ondernemers zelf en door de verkoop van zogeheten 'kreeltjes'; lokaal geproduceerde koekjes in de vorm van een van de meest markante gebouwen in de gemeente. Binnenstadsmanager Henny Jansen: "We willen ondernemers met elkaar verbinden in een tijd waarin verbinding steeds lastiger lijkt. Daarnaast willen we ondernemers die tussen wal en schip dreigen te vallen heel concreet helpen."

Foto: SP Veenendaal

De SP is blij met dit initiatief. "Ik ben blij dat we deze brief met z'n allen hebben kunnen schrijven," aldus fractievoorzitter Jan Breur. "Samenwerking is gewoon zeer waardevol. Het opgerichte fonds kan zeker ook op onze waardering rekenen. Het is goed dat de ondernemers en de gemeente zoveel onderlinge solidariteit tonen."

Het is nu aan premier Rutte om een wijs besluit te nemen.
Breur: "Ik hou mijn hart vast..."