Zendmachtiging gegund aan XON

Zendmachtiging gegund aan XON

Foto: SP Veenendaal

College neemt adviezen SP over

De zendmachtiging voor de lokale omroep is verleend aan XON. Daartoe heeft de gemeenteraad besloten op 13 oktober j.l. De zendmachtiging geldt voor vijf jaar. Hiermee komt een einde aan de zendmachtiging voor MidlandFM, die al jaren geldt als de lokale omroep - maar die ook veel problemen achter de schermen kende.

In de bespreking in de raadscommissie stond SP'er Sietse van der Bij stil bij deze ontwikkeling: "Dank aan de vele vrijwilligers in al die jaren Midland voor Veenendaal. Het begon echter de laatste periode wel steeds meer op een politieke partij lijken. Er kwam een nieuwe zender met weggelopen mensen, iemand ging voor zichzelf verder (naast zijn werkzaamheden voor XON) en er bleven aanhoudend financiële problemen."

Adviezen

Ook constateerde Van der Bij dat het College twee van de drie adviezen die de SP vijf jaar geleden - toen de vorige zendmachtiging werd afgegeven - heeft overgenomen. Zo is er een nieuwe partner aangetrokken, die meer doet met digitale media. En het budget is van €40.000 verhoogd naar €80.000.

Het advies om een lokale studio in Veenendaal te organiseren is vooralsnog niet opgepakt.

Tevreden

"Met de keuze voor XON zijn wij zeer tevreden, hiermee komt er hoogkwalitatieve radio en TV richting onze inwoners waarmee we in het afgelopen jaar al goede ervaringen op hebben gebouwd. We verwachten ook meer ruimte voor het echt lokale nieuws en de politiek," aldus Van der Bij. "Dat de samenwerking met Stilok volledig wordt doorgezet is voor ons erg belangrijk en we zijn dan ook erg blij dat dit zeker voortgang zal krijgen. Als SP hopen we dat de extra bijdrage vanuit de gemeente ook kan helpen om de fysieke studio in Veenendaal van Stilok vaker en breder in te zetten zodat de nieuwe uitzendgerechtigde ook nog meer vanuit Veenendaal kan uitzenden."

Foto: SP Veenendaal

Omdat de lokale omroep deel uitmaakt van de portefeuille van Burgemeester Kats, kon hij het debat hierover in de gemeenteraad niet voorzitten - hij nam immers zelf deel. Daarom moest de Plaatsvervangend Voorzitter van de gemeenteraad in stelling worden gebracht. Dit is het langstzittende raadslid; SP-leider Jan Breur.
Met een klap van zijn hamer is de regionale omroep een nieuw tijdperk ingegaan...