Aandacht voor salaris SW'ers

21 december 2022

Aandacht voor salaris SW'ers

in het vragenhalfuur

Het laatste vragenhalfuur van 2022 stond in het teken van de medewerkers van Sociale Werkbedrijven. De SP wilde weten of Veense SW'ers - in navolging tot SW'ers in andere gemeenten - ook een bonus zouden krijgen. Het zijn zware tijden, en een extraatje kunnen de SW'ers goed gebruiken.

Gemeenteambtenaren krijgen, in afwachting van de stroef lopende CAO-onderhandelingen, een bonus tussen 375 en 750 euro. SW'ers krijgen die bonus niet, maar sommige gemeenten hebben besloten om deze toch ook aan hen uit te keren. Wat de SP betreft volgt Veenendaal het voorbeeld van deze gemeenten. Fractievoorzitter Jan Breur vroeg aan het College van Burgemeester en Wethouders hoe zij daar over dachten.

Antwoord

De vragen werden beantwoord door Wethouder Beek. Die vindt het vervelend dat werkbedrijven verschillende keuzes maken in het uitbetalen van deze bonussen. Daags na de raadsvergadering zou er een gesprek zijn tussen vertegenwoordigers van de werkbedrijven, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de top van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, om de bonus landelijk te regelen. Zodat alle SW'ers weten waar ze aan toe zijn.

Reactie SP

JAN BREUR: "Ik bedank de wethouder voor zijn antwoorden. Ik ga er vanuit dat we op de hoogte gehouden worden over de landelijke ontwikkelingen."
Wethouder Beek bevestigde dit.

Zie ook: