Wetsvoorstel hulp bij stemmen in de maak

Wetsvoorstel hulp bij stemmen in de maak

Foto: AJ Breur

Succes voor Cor Su en zijn groep

Minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wil hulp in het stemhokje mogelijk maken voor iedereen die daarom vraagt. Bijvoorbeeld kiezers met een verstandelijke beperking of kiezers die laaggeletterd zijn. Een stembureaulid zal deze kiezers hulp bieden. Dat staat in het wetsvoorstel dat de minister gaat voorleggen aan de Raad van State voor advies.

Daarmee komt een langlopende wens in vervulling van de cursisten van 'Ontdekkingsreis door de Democratie'. Zij voeren al enkele jaren actie, zodat ook mensen met een verstandelijke beperking hun stem kunnen uitbrengen; ook als zij daarbij hulp nodig hebben.

Foto: SP Veenendaal

Eén van die cursisten is Cor Su. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 was hij lijstduwer voor de SP. Zijn inzet voor hulp bij het stemmen was één van de redenen dat hem dit ereplaatsje werd gegund.

Fractievoorzitter Jan Breur: "Wij zijn erg blij voor Cor en zijn mede-cursisten. Dit is een strijd van de lange adem geweest; ik ben blij dat er nu eindelijk wat beweging in de zaak komt."

Gefeliciteerd mensen, nu hopen dat de daad bij het woord gevoegd gaat worden!