Een stap naar woonzekerheid

Een stap naar woonzekerheid

Foto: SP Veenendaal

Aanpak onzekere contracten

Goed nieuws! Vandaag zijn belangrijke stappen gezet in het aanpakken van onzekere tijdelijke huurcontracten. Door een voorstel van 'onze' Sandra Beckerman komt er een einde aan tijdelijke huurcontracten voor kamerverhuur. Een mooie overwinning in de strijd voor woonzekerheid. We zijn er trots op dat dit nu eindelijk geregeld is voor honderdduizenden mensen die op kamers of in woningen met gedeelde voorzieningen wonen.

We strijden al jaren, samen met huurders in het hele land, voor meer woonzekerheid en lagere huren. Ook in Veenendaal vonden diverse acties plaats, waaronder de Veense Woonbetoging. Het in Veenendaal opgegroeide Tweede-Kamerlid, Sandra Beckerman van de SP, was hierbij aanwezig.

De minister verlaagt de huren voor een deel van de huurders. Wij willen dat voor veel meer huurders de huren omlaag gaan, zeker nu alle prijzen door het dak gaan en veel mensen niet meer rond kunnen komen.

"Het afschaffen van deze tijdelijke contracten is een goede en broodnodige stap, maar het is nog niet genoeg," aldus Beckerman. "We willen ook tijdelijke contracten voor grote gezinnen, jongeren, ouderen, mensen met een beperking en voor flexwoningen afschaffen. Deze voorstellen kregen echter nog geen meerderheid in de Tweede Kamer."

De strijd voor woonzekerheid en lagere huren gaat door. Teveel mensen zitten nog in onzekerheid. Beckerman: "Teveel mensen kunnen de huur niet meer betalen. Zij hebben net als iedereen recht op woonzekerheid. Dat is geen gunst, maar een fundamenteel mensenrecht."

In verschillende plaatsen, waaronder Veenendaal, zijn er werkgroepen actief van Wij Weigeren de Huurverhoging. SP Veenendaal steunt deze acties.

zie ook: