Definitieve uitslagen

Definitieve uitslagen

Foto: Jan Breur

Veenendaal, Rhenen, Renswoude

De kiesraad maakt aanstaande vrijdag de officiële verkiezingsuitslag bekend, maar de gemeenten - zelfs Veenendaal - zijn klaar met tellen. En aan het eind van de telling zou de PVV zelfs 37 zetels in de wacht slepen, en is de klap voor links hard. Hoe hebben Veenendaal en omgeving hieraan bijgedragen?
En hoe deed de SP het hier?

Veenendaal:

51.980 kiezers in Veenendaal wisten afgelopen woensdag de weg naar de stembus te vinden. Dit is goed voor een opkomst van 79,3%.
De PVV pakte 9.217 stemmen, oftewel 22,4% van het totaal. Zij is daarmee de grootste in Veenendaal, en laat de traditioneel sterke partijen ChristenUnie (3.666 stemmen; 8,9%) en SGP (4.453; 10,8%) ver achter zich. De SP is hier altijd een kleine speler geweest, maar met 838 stemmen (2%) is toch wel een nieuw dieptepunt bereikt.

Van de Veense SP-stemmen ging de overgrote meerderheid, 708, naar lijsttrekker Lilian Marijnissen. Sandra Beckerman, geboren en getogen in Veenendaal en de tweede op de lijst, was goed voor 49 stemmen. Daarmee blijft ze net steken achter Frank Buijs van het CDA, de Veenendaler na een persoonlijke campagne in zijn home town hier 55 stemmen wist te bemachtigen.
De andere verkiesbare Veenendalers deden het beter. Arjan Koerts (ChristenUnie) haalde exact 100 stemmen binnen; Dick Both (SGP) maarliefst 215. Ondanks deze lokale uitslag zal Beckerman de enige Veense kandidaat zijn die een Kamerzetel mag innemen...

Rhenen:

In Rhenen lag het opkomstpercentage nog hoger dan in Veenendaal, namelijk 82,74%. Dat zijn 12.849 stemmen in totaal.
Ook hier was de PVV de grootste, met 3.065 stemmen (23,9%). De SGP eindigde met 1.967 stemmen, goed voor 15,3%. De SP kwam in Rhenen niet verder dan een beschamende 202 stemmen, oftewel 1,6%.

De lokale kandidaat in Rhenen was SGP'er Bertrick van den Dikkenberg, die de Provinciale Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerden aanvoert. Hij was in zijn thuisgemeente slechts goed voor 19 stemmen...

Renswoude:

Renswoude kende maarliefst een opkomst van 87,4% - welke bereikt is door 3.571 geldige, 5 blanco en 6 ongeldige uitgebrachte stemmen. Ook hier blies de PVV de overige partijen weg, met maarliefst 846 stemmen. De SP strandde hier hopeloos met slechts 36 stemmen. Hoewel een vertaling naar percentages in Renswoude niet gevonden is, kunnen we vertellen dat 36 stemmen neerkomt op pakweg 1%.

In de strijd tussen de Veenendalers bleef Sandra Beckerman (SP) in Renswoude weer net achter Frank Buijs (CDA) stemmen. Beckerman haalde in Renswoude 1 stem, Buijs 2. Ook Arjan Koerts (CU) wist hier 2 stemmen te behalen. SGP'er Both was de meest succesvolle Veenendaler in Renswoude: met 9 stemmen haalde hij bijna 2x zoveel stemmen in Renswoude dan de andere drie Veenendalers bij elkaar.

verkiezingspagina