Huur te Duur

12 november 2014

Huur te Duur

De afgelopen jaren zijn de huren schrikbarend gestegen met gemiddeld 9%. Eén van de redenen is de verhuurdersheffing. Minister Blok heeft een wet er door gekregen dat woningbouwcorporaties belasting moeten betalen over hun huizenbezit. Deze belasting mogen zij op de huurders verhalen. En dat gebeurt dan ook.

De gevolgen van deze huurverhoging in Veenendaal zijn dat er sinds 2012 de huurachterstand is gestegen van 0,6% naar 1%.  Omgerekend in geld is dat ongeveer 400.000 euro aan huurschuld.
Hoewel er veel werk van gemaakt wordt om die huurschuld te voorkomen, betekent dit toch nog dat  bijvoorbeeld Patrimonium Bouwvereniging  zich genoodzaakt voelt om uiteindelijk over te gaan tot huisontruimingen. Patrimonium heeft 10 tot 15 uitzettingen per jaar.
Dit met alle gevolgen van dien.

De SP wil dan ook samen met dehuurders er voor zorgen dat er BETAALBARE woningen komen.
Dit kan door het geld van de verhuurdersheffing te besteden aan wonen. Tot nu toe is het geld op de grote hoop verdwenen.
Maar uiteindelijk wil de SP de verhuurdersbelasting in drie jaar afschaffen.

Om dit samen met de huurders te kunnen  doen heeft de SP het meldpunt HUUR TE DUUR op het internet geplaatst.
Bent u huurder, ga daar dan eens kijken en meld u aan.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.