Petje af!

17 december 2014

Petje af!

Gisterochtend hoorde ik voor de radio dat de laagste inkomensgroep er dit jaar op achteruit was gegaan. De regering hoopt namelijk zo dat mensen in  de bijstand meer gemotiveerd worden om aan het werk te gaan. Dezelfde ochtend las ik in de krant dat werkervaringsplekken tot uitbuiting leiden.

<--break->Op een werkervaringsplek doet een hoger geschoolde pas afgestudeerde jongen of meisje ervaring op die broodnodig is voor het krijgen van een baan.

Dit gebeurt tegen hooguit een reiskostenvergoeding. En vaak doen ze werk waar vijf of zes jaar geleden nog gewoon pas afgestudeerden een salaris voor krijgen.
Een werkervaringsplek geeft wel de nodige ervaring, maar niet een garantie op een baan. En aan zo’n plek is ook geen termijn gesteld.
Niet alleen in de commerciële banen zijn werkervaringsplekken. Ook de overheid maakt lustig ook gebruik van dit fenomeen.

Het gevolg is wel dat deze werkervaringsplekker zijn studentenbaantje aan moet houden om toch nog enigszins een droge boterham te kunnen eten.
En raad nu eens voor wie die studentenbanen nu eigenlijk heel geschikt zijn.
Juist! Voor mensen die laag geschoold zijn. Een groep waarvan velen in de bijstand zitten.

Dat noem ik nog eens slim bezuinigd. Aan de ene kant kort je mensen om hen te stimuleren te gaan werken, terwijl je aan de andere kant mensen gratis laat werken, zodat zij wel genoodzaakt zijn om daardoor hun ongeschoolde studentenbaantjes aan te houden. Op die manier snijdt het bezuinigingsmes van twee kanten.
Petje af!!!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.