Leuzen - XLVII

4 januari 2016

Leuzen - XLVII

De eerste leuze van 2016...

Foto: SP / weeronline.nl

Leus nr. 47:

NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN

Gisteren spraken psychiater Jan Swinkels en onze denkeres des Vaderlands, filosofe/psychologe Marli Huier over het toenemend aantal mensen dat depressief is in Nederland. 1 miljoen mensen hebben dit etiket opgeplakt gekregen en dat betekent dat in Nederland 1 op 17 mensen hieraan lijdt.

Zowel Swinkels als Huiers wijten dit aan de samenleving. In onze samenleving wordt ongeluk niet meer geaccepteerd. We zien alleen maar vrolijke en geslaagde mensen. We lezen alleen maar de leuke dingen op face-book...
Het neo-liberalisme preekt de maakbaarheid van de samenleving.  Ieder voor zich. Lukt het je niet om mee te komen, dan wordt het gezien als een persoonlijk falen. Eigen schuld , dikke bult en kom je al snel in een neerwaartse spiraal terecht.

Volgens Swinkels en Huier is het leven niet alleen maar mooi en leuk. Het leven heeft ook zijn zwarte kanten en dat hebben we te accepteren. Daar moeten we mee om leren gaan. Depressie is geen ziekte, waar de farmaceutische industrie wel raad mee weet. Wel zegt Swinkels dat er een evenwicht moet zijn tussen steun en stress. Waar gemeenschapszin en verbondenheid heerst, wordt ongeluk beter opgevangen.

De 1800 zelfmoorden per jaar in Nederland schrijft Swinkels dan ook toe  aan de harde liberale samenleving. Gelukkig dat de tijd van het neo liberalisme voorbij zal gaan. De maatschappij kantelt en er is weer ruimte komt voor een sociaal Nederland.

Na regen komt zonneschijn...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.