Leuze LXXXI

de wekelijkse leuze, nr. 81
EEN MENS IS MEER
DAN WERK

Ik hou van werken en betaald werk is voor mij belangrijk.
Niet alleen voor het brood op de plank: Betaald werk biedt mij structuur, geeft zin aan mijn leven, geeft mij maatschappelijk aanzien en ik voel me opgenomen in de groep (collega’s).
Ik hou van mijn werk en ik vul er vierentwintig uur per week mee in. En dat is voor mij genoeg.
Er zijn meer dingen die ik ook graag doe of die ik belangrijk vind.

Nu blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau dat er een groeiende groep mensen twee of meer banen heeft.
Sommigen doen dit omdat zij dat leuk vinden en voor anderen is het bittere noodzaak.
Van die laatste groep mensen zijn het vaak de laagopgeleiden met goedkope nul urencontracten, die hun inkomen zo bij elkaar proberen te sprokkelen. Eén derde van hen werkt 48 uur en meer per week.
Ik ken zo iemand, die schoonmaakt in een bedrijf, bij particulieren schoonmaakt, en post bezorgt. Hard en veel werken voor een grijpstuiver.

Als maatschappij zouden we ons moeten schamen dat we zo verschrikkelijk misbruik maken van deze groep. Dat we niet in staat zijn om werk en inkomen eerlijk onder elkaar te verdelen. Dat we mensen tot slaaf hebben gemaakt, die amper de vrijheid en de mogelijkheid hebben om hun leven naar eigen inzicht in te richten. Dat we deze mensen laten leven om te werken.

EEN MENS IS MEER……..

Foto: onbekend

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.