Leuze LXXXIII

Leuze LXXXIII

leuze 83:

IEDEREEN IS VAN DE WERELD
EN DE WERELD IS VAN IEDEREEN.

‘Iedereen is van de wereld’ is een vrolijk lied van The Scene. Bijna iedereen die dit lied hoort, zingt luidkeels mee. Want we willen het graag zo en we geloven er ook in.
En daarom  gaan er morgen, dinsdag 20 september bussen vol mensen naar Brussel om te protesteren tegen TTIP.

TTIP is een op handen zijnde handelsverdrag tussen Europa en Amerika.
Gaat dat handelsverdrag door, dan kunnen de individuele landen het wel schudden en worden de Multi Nationals de baas. Want in het verdrag is een paragraaf opgenomen dat er een soort van eigen rechtbank komt die de geschillen tussen bedrijven en landen oplost. Deze rechtbank staat boven de Nationale rechtbanken. De ervaring met andere handelsverdragen( tussen Amerika en Mexico bijvoorbeeld) leert dat de Amerikaanse bedrijven bijna altijd in het gelijk gesteld worden.
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen  kunnen we dan wel vergeten. De wereld is dan van de Multi Nationals.

De vraag is of dat erg zou zijn. Zolang wij op ons eigen kleine stukje aarde ons gang kunnen gaan, hebben we nog steeds het gevoel dat de wereld van ons is.
Ik vind  het wel erg. Multi Nationals zijn niets ontziende geldverdieners. Neem Shell, die na de olieboringen in Nigeria een verwoest land achterlaat. Neem nou Apple, die gebruik maakt van voorzieningen in een land om goedkoop producten te maken en vervolgens de belastingen in dat land op slinkse wijze ontduikt. Neem nou de NAM (Shell en ESSO) die het gas onder de Groningse bodem vandaan boort en de bewoners met de gevolgen laat zitten.
En wat de macht van de Multi Nationals in ons persoonlijk leven betekent, weet Arjan Lubach in het bovenstaande clipje goed duidelijk te maken.

Als we willen dat iedereen van de wereld is  en de wereld van iedereen is, dan kunnen we op zijn minst de petitie tegen TTIP tekenen.
Ik zou zeggen: DOEN!

Foto: Platform TTIP Referendum

teken de petitie

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.