Leuze CXXXVIII

9 oktober 2017

Leuze CXXXVIII

OVER EN UIT

‘De SP is maandenlang onverminderd actief geweest om handtekeningen op te halen voor het behoud van het gehele Stadsstrand. Liefst elfduizend mensen zetten hun handtekening. Daarmee staat de uitslag van de motie ‘vreemd aan de orde van de dag’ maandagavond  2 oktober. in de raad wel in schril contrast. Slechts twee van de 33 raadsleden vinden handhaving van het Stadsstrand op de huidige locatie en met de huidige omvang zo belangrijk dat het de enkele miljoenen die het de gemeente kost op andere manier moet worden geregeld.’ Dit las ik in de Veenendaalse Krant.

Kennelijk vertegenwoordigen onze Veenendaalse volksvertegenwoordigers het volk niet.
Dat blijkt wel uit de opmerkingen van een raadslid, die zonder ook maar een keer op het strand te zijn geweest om met de mensen te praten , meent dat de burgers niet weten dat het stukje strand een paar miljoen kan opleveren.
Of uit de o zo pijnlijke woorden van het SGP raadslid, dit vond dat de 11.000 handtekeningen maar met een korreltje zout genomen moesten worden.
Het besluit van de raad lijkt meer gebaseerd op het niet gunnen van de SP dan op het welzijn van de Veenendaalse inwoners..

Ik moest denken aan Eberhard van der Laan in Zomergasten. ‘Hoe de politieke partijen elkaar vliegen proberen af te vangen’ zei hij, ‘dat haten de burgers.’ Van der Laan zelf probeerde voorstellen op hun kwaliteit te beoordelen en niet op partijpolitieke belangen.
Ik moest denken aan de uitspraak van Tjeenk Willink in zijn interview in Nieuwsuur van vrijdag 29 september. ‘Als je je burgers verliest houdt de democratie op te bestaan.’
En ik moest denken aan Erna Scholten, een vrouw uit Veenendaal, die het stadsstrand zo’n warm hart toedraagt, dat zij een groot deel van haar vakantie daar heeft doorgebracht om handtekeningen te verzamelen. In haar toespraak bij de overhandiging van de petitie aan de raad haalde zij woorden aan van de bevolking: ‘Meid, we vinden het hartstikke goed wat je doet. Ik wil wel mijn handtekening zetten. Maar ik denk niet dat het wat uithaalt. De politiek doet toch wat ze zelf wil.’

In Veenendaal heeft de politiek de burgers verloren. Hier is de democratie over en uit.
En het stadsstrand? De dag na de raadsvergadering haastten verscheidene politieke partijen zich op de sociale media om vooral te zeggen dat het laatste woord nog niet over het strand gezegd was. Dat alles nog mogelijk was!
Misschien is het Stadsstrand toch nog niet over en uit.

Reacties

Wat een slijmjurken en bangerds om hun kiezers kwijt te raken, en dat na een nachtje slapen! Wanneer is ook al weer de zaterdag dat met het college gesproken wordt?o,ja, dat is de college tour?

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.