Hoe divers is Veenendaal?

9 november 2017

Hoe divers is Veenendaal?

Foto: Enna van Duinen

Diversiteit. Das een mooi thema. Afgelopen woensdagavond bezocht ik met Ay-Jan de film en dialoog avond diversiteit in wijkcentrum ’t Turfke. Op de uitnodiging van de gemeente zijn wij, als SP, en Denk Veenendaal ingegaan. Ook was er een ruime delegatie van de jongerenraad. Er waren taalmaatjes, en vertegenwoordiging van de diversiteitsraad. De wijk was vertegenwoordigd, en de gemeente. De aanwezige vrijwilligsters haakten ook aan.

In een paar uurtjes werd ons een spiegel voorgehouden. Er werden ervaringen uitgewisseld. Tolerantie? De meesten vinden het maar een vies woord. “Als iemand mij 'tolereert', legt een man uit;  “ dan doet hij dat uit de hoogte. Ik heb daar een vieze smaak van”.

De opmerking die ik nooit meer vergeet, die door mijn ziel sneed was van een moeder van een homoseksuele zoon. Hij was thuis uit de kast gekomen en wilde dat ook op school. Dat was vanuit school ondenkbaar. “Wij kunnen dan zijn veiligheid niet garanderen,” zei school tegen deze moeder. Deze woorden galmen nu nog na in mijn hoofd. In wat voor wereld leven we dan?

Ook vertellen Turkse jongens hoe  ze zich na een aanslag op school moeten verantwoorden. Tijdens sollicitaties moeten verklaren wat ze van Erdogan vinden. Ik ken natuurlijk deze verhalen, maar verteld door iemand die naast je zit komt het wel keihard binnen mensen. De avond leert ons dat niemand vrij is van vooroordelen. Want, zoals Gökhan Çoban terecht opmerkt: “Wij zijn het wel eens” (de aanwezigen). “En de mensen die echt het probleem vormen komen nu eenmaal niet op deze bijeenkomsten”. En daar heeft hij een punt.

Wat neem ik mee van deze avond? Dat we dus buiten die veilige cirkel van gelijk gestemden ook van ons moeten laten horen. Als jij getuige bent van discriminatie, kleinering, ongepast gedrag of stigmatisering dan moet je daar actief tegen protesteren. En dat is best heel lastig. Vaak is dat al lastig als je zelf het mikpunt bent. Maar het moet wel. Op social media, in de raad, op school, op het werk op de sportclub.

Diversiteit is er; het is een gegeven. Hoe je er mee omgaat is aan jou. En als anderen er niet goed mee omgaan dien je in te grijpen.Ik hoop dat we, ook in Veenendaal, JUIST in Veenendaal door ons gedrag tolerantie weer een positief woord laten worden.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.