De/Het hondenpoep-idee van D66...

7 mei 2006

De/Het hondenpoep-idee van D66...

Hondenpoep is een sociaal probleem door ergernis, en een probleem van de volksgezondheid. Een hondendrol heeft een ??levensduur? van 2 weken. Maar liefst 45% van de hondenbezitters ruimt de poep niet op. In Veenendaal lopen er ruim 3.800 honden rond die elk gemiddeld 150 gram poep per dag produceren. Samen produceren onze Veense honden dus 570 kilo hondenpoep per dag. Doordat 45% de poep niet opruimt komt er in Veenendaal elke dag ruim 250 kilo illegale poep bij (in de goot, op grasveldjes, maar zeker ook ?? midden ?? op straat).

D66 mag dan niet in de raad zitten, maar denkt nog wel steeds mee. D66 biedt de zittende partijen een mogelijke oplossing aan conform het "Poop & Pay"-principe. Deze high-tech oplossing voor een low-tech probleem maakt beslist een eind aan de drollerantie.

Puntsgewijs presenteert D66 de oplossing in het plan "Stop Drollenrantie!":
1. Afschaffen hondenbelasting.
2. Verplichte éénmalige registratie van iedere hond in een DNA-databank.
3. Keiharde controle op registratie.
4. Controleurs controleren op illegale poep en nemen DNA-monsters. Hond illegaal gepoept? Boete.

Zéér doeltreffend, en 100% betrouwbaar. De hondenbezitter is het 1e jaar duurder uit, speelt het 2e jaar quitte en profiteert van lagere kosten vanaf het 3e jaar.

D66 stelt haar plan beschikbaar aan de gehele Veense politiek en hoopt dat het als inspiratiebron dient om een einde aan één van de grootste ergernissen te maken. Het plan van D66 geeft een oplossingsrichting aan; de exacte uitwerking laat zij aan de zittende politiek over.

CPB
Het CPB-rapport "Meer hondenontlasting door hondenbelasting" is een belangrijke aanvullende informatiebron met betrekking tot hondenbezit en hondenbelasting. Het bevat slechts 2 pagina's en wij bevelen aan dit te lezen als aanvulling op het plan "Stop Drollerantie!".

Klik hier voor de site van D66 met de plannen.

Bron: D66 Veenendaal