Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen

Wachttijd sociale woningen

Geacht College,

Al jaren vraagt de SP aandacht voor het enorme tekort aan sociale huurwoningen in Veenendaal. Vanuit het college wordt er al jaren lang stelselmatig ontkent dat er een wachtlijst zou zijn van zes jaar. Ook toen dit afgelopen week nogmaals door de bewoners van de Dennenlaan is aangegeven.

In de bijlage is voor u de Woningnet woonmonitor trendanalyse  van het 1e kwartaal van Huiswaarts toegevoegd. Hieruit blijkt dat (in de regio) het aantal inschrijvingen en actieve inschrijvingen steeds verder stijgt, het aantal reacties stijgt, terwijl het aanbod aan huizen flink daalt. Dit kan niet anders dan betekenen dat we met het huidige beleid nog verder in de problemen gaan komen. Ook blijkt uit deze cijfers dat de wachttijd wel degelijk zes jaar betreft.

Hierover de volgende vragen aan het college:

• Is het college bekend met deze cijfers?
  • Is het college het met de SP eens dat bij een al jaren doorzettende trend van stijging van aantallen inschrijvers, reacties en actieve zoekers de huidige problemen enkel kunnen verergeren? Zo niet, waarom niet?
  • Is het college het met de SP eens dat de extreme daling in het aantal aangeboden sociale huurwoningen zeer ongewenst is? Zo niet, waarom niet?
  • Is het college het met de SP eens dat gemiddeld zes jaar wachttijd voor een sociale huurwoning ongewenst is? Zo niet, waarom niet?
  • Welke (ernstige) gevolgen zal een verdere doorgang van deze cijfers hebben voor het sociale huurwoningaanbod voor de gemeente Veenendaal?
  • Welke maatregelen treft het college om deze gevolgen te voorkomen?
  • Zijn deze statistieken ook specifiek voor Veenendaal te ontvangen? Indien dit onmogelijk is vernemen wij graag waarom.
  • Gaat u de Woningnet woonmonitor trendanalyse van Huiswaarts  ieder kwartaal delen met de gemeenteraad? Zo niet, waarom?
  • Gaat u een Woningnet woonmonitor trendanalyse van Huiswaarts specifiek gericht op de gemeente Veenendaal ieder kwartaal delen met de gemeenteraad? Zo niet, waarom?

Met vriendelijke groet,

Jan Breur
SP Veenendaal

Reacties

klopt het dat de schriftelijke vragen door Sietse gesteld zijn, en door Jan ondertekent? Verder succes met dit grote probleem mensen!

Ben benieuwd naar de antwoorden van het college naar aanleiding van deze vragen. Kunnen jullie deze ook publiceren.

Hoe verloopt verder de samenwerking met huurdersvereniging?

Sietse heeft de vragen inderdaad opgesteld, hij is woordvoerder op het gebied van wonen. Maar omdat alleen raadsleden schriftelijke vragen kunnen indienen, staat mijn naam eronder.

De antwoorden van deze vragen zijn te vinden op:

Met de huurdersvereniging hebben wij van tijd tot tijd contact. Per casus verschilt hoe nauw dit contact is. In grote lijnen zijn wij tevreden met de samenwerking.

Bedankt.

Zeer slappe van mevrouw Astrid van der Klift en "onze" burgemeester

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.