POTTJEWIJD: Consumentbescherming bij starterslening

26 november 2007

POTTJEWIJD: Consumentbescherming bij starterslening

In de commissie Middelen van 21 november, heeft SP-woordvoerder Jaap Pottjewijd aandacht gevraagd voor consumentbescherming bij de invoering van de startersleningen voor jongeren tot de 30 jaren die zich een koopwoning verschaffen. Omdat de starterslening feitelijke overkreditering is, zou het erg jammer zijn als de helpende hand die de gemeente zou reiken uit zo lopen in een strop.

Om de consument te beschermen tegen een lening die niet terugbetaald kan worden, stelde Pottjewijd voor om een opleidingseis aan de aanvrager te stellen van minimaal MBO niveau 4. Hiermee is het perspectief op inkomstentoename groter, en dus ook de kans dat de lening kan worden betaald.

Wethouder van Maanen (VVD) was niet gecharmeerd van Pottjewijd's suggesties: "Dan kun je net zo goed jongeren verbieden om een mobiele telefoon aan te schaffen, want telecomcontracten kunnen ook erg duur worden." Onbedoeld sloeg hij hiermee de spijker op zijn kop. Pottjewijd: "Inderdaad, onze partij is ook heel kritisch tegenover de contracten bij mobiele telefonie."

De SP is overigens één van de partijen die in 2006 bij de kadernota gevraagd had om invoering van de startersleningen.

Zaken doen
SP opent aanval op consumentisme
De ruimte pakken
Speech begroting