Dag van de Arbeid geruisloos voorbijgegaan

2 mei 2008

Dag van de Arbeid geruisloos voorbijgegaan

1 mei, de internationale Dag van de Arbeid, is zonder veel aandacht voorbijgegaan. Voor zover er bij de SP bekend is, zijn er geen bijeenkomsten geweest in Veenendaal, Rhenen en Renswoude.

Volgens SP-fractievoorzitter Jan Breur zijn veel van de elementen van de Dag van de Arbeid opgeslokt door koninginnedag. Breur: "In het buitenland is 1 mei een feest waarbij alle culturele grenzen tussen bevolkingsgroep
worden opgeheven. Een groot saamhorigheidsgevoel. Dat zie je hier vooral op koninginnedag; een dag ervoor."

Breur sluit niet uit dat er in de toekomst wel wat aan de 'meidag' wordt gedaan. In 2005 organiseerde de SP een Dag van de Arbeid-feest; in 2007 deed de PvdA dit. Breur: "Af en toe duikt er een groepje op die de tijd en energie kan opbrengen om iets te organiseren. Dan blijkt er ook wel belangstelling voor te zijn. Misschien dat we een volgend jaar weer een poging gaan doen; wie weet."