Aftreden Jan Marijnissen als fractievoorzitter

19 juni 2008

Aftreden Jan Marijnissen als fractievoorzitter

Dinsdag 17 juni heeft Jan Marijnissen, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, aangekondigd zijn functie als fractievoorzitter neer te leggen. De landelijke media vragen zich af hoe 'het verder moet' met de SP. SP-afdeling Veenendaal heeft echter het volste vertrouwen dat het goed zal blijven gaan.

"Jan Marijnissen gaat persoonlijk een nieuw tijdperk in, maar voor de partij als zodanig verandert er niet zoveel", aldus afdelingsvoorzitter Gert Worst. "In de eerste plaats verdwijnt Marijnissen niet zomaar; hij blijft (voorlopig) partijvoorzitter en lid van de fractie. In de tweede plaats draait de partij echt niet alleen om Marijnissen. Het zijn de leden die het voor het zeggen hebben; die veranderen niet zomaar."

De Veenendalers beseffen echter dat Marijnissen een beeldbepalend gezicht is voor de SP; "even beeldpebalend als de tomaat", grapt Worst; maar ook dit achten de Veense SP'ers niet onoverkomelijk.

Worst: "Marijnissen heeft de partij landelijk natuurlijk een gezicht gegeven. Maar hij niet alleen. Agnes Kant deed en doet dit op zorg, Emile Roemer op verkeer en vervoer, Harry van Bommel op buitenlandse zaken, Remy Poppe op milieu. De SP blijft heus niet 'zonder gezicht' achter."

Worst benadrukt dat het 'gezicht' van de SP niet alleen bepaald wordt door haar Tweede-Kamerleden, maar minstens even zoveel door de leden die zich lokaal actief opstellen. "Kijk naar Veenendaal. Onze actieve ploeg is vrij klein, maar geniet aardig wat bekendheid. Dit komt doordat we oprecht betrokken zijn bij de mensen en naar ze toe gaan; zoals maandag nog in het Franse Gat. In die dingen zit de kracht van de SP - veel meer dan in 'de poppetjes'."