42 Veenendalers gedupeerd door Worknet4U

2 februari 2009

42 Veenendalers gedupeerd door Worknet4U

SP stelt schriftelijke vragen over verzwegen affaire

Er zijn 42 Veenendalers gedupeerd door het reïntegratiebedrijf Worknet4U, dat op 16 september 2008 failliet is verklaard. Hun arbeidscontracten zijn ontbonden, het UWV neemt de betaling niet over en voor WW kunnen ze niet in aanmerking komen. Deze mensen zijn door de gemeente in contact gebracht met het bedrijf; reden voor de SP om schriftelijke vragen te stellen.

SP-fractieleden Fatima Bich-Bich en Jaap Pottjewijd vragen het College opheldering over de zaak. Niet in de laatste plaats omdat er van deze affaire nooit iets bericht is aan de Gemeenteraad of de commissie Werk. Ondertussen heeft de gemeente wel een claim van €141.000,- uitstaan bij het failliete bedrijf. De SP wil weten hoe die claim is opgebouwd en of hierin ook de schade van de gedupeerde Veenendalers is opgenomen.

Omdat er volgens het UWV geen sprake is van arbeidsovereenkomsten tussen Worknet4U, is de uitkeringsinstantie geenszins geneigd om de loonbetaling over te nemen. De gedupeerden kunnen ook niet terugvallen op een WW-uitkering; Worknet4U heeft nooit WW-premies afgedragen. De gedupeerden vallen dus tussen wal en schip.

De gemeente speelt in dit verhaal een cruciale rol. Niet alleen zijn de gedupeerden door de gemeente in contact gebracht met Worknet4U, veel van de arbeidscontracten zijn op de afdeling WWB van de gemeente getekend. Ook heeft de afdeling WWB een stuk nazorg op zich genomen middels een klantmanager.

De combinatie van een sleutelrol van de gemeente, de schade bij maarliefst 42 gedupeerden en het feit dat de gemeenteraad hier nooit over in is gelicht, zijn voor Bich-Bich en Pottjewijd reden om het College hiervoor aan de tand te voelen. Hun brief aan het College telt maarliefst tien schriftelijke vragen, waarop ze graag een spoedig antwoord krijgen.