Interprovinciale Commissie begaat fout met advies RSW

12 februari 2009

Interprovinciale Commissie begaat fout met advies RSW

De Interprovinciale Commissie (IPC) heeft geadviseerd tot een fusie tussen de gemeenten Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg. Volgens die commissie is dat de meest duurzame oplossing voor het gebied. Anderen, waaronder de gemeenten Veenendaal en Renswoude - en de SP - delen die opvatting niet.

ChristenUnie-gedeputeerde Marjan Haak (provincie Utrecht) stelt dat er voor de fusie meer draagvlak is dan voor intensieve samenwerking tussen Renswoude en Veenendaal. Hierbij gaat ze echter voorbij aan de twee referenda die er in Renswoude gehouden zijn, en waar een overgrote meerderheid juist de voorkeur had voor samenwerking tussen Renswoude en Veenendaal, en niets zag in de nieuwe 'RSW-gemeente'.

De Veenendaalse Burgemeester Ties Elzenga vindt het advies van de IPC triest. De commissie doet geheel niets met de alternatieven die Veenendaal aandroeg. Ook wordt er door de commissie stellig vastgehouden aan de duurzaamheid van RSW, terwijl Veenendaal en Renswoude daar niet in geloven. Die voorspellen dat binnen enkele jaren een nieuwe fusie zich alweer zal aandienen.

Met name voor Renswoude is de gedwongen herindeling, die uit dit advies kan rollen, een straf. Die gemeente heeft financieel en bestuurlijk de zaken op orde. "Renswoude wordt feitelijk in de fusie gezogen om het wanbeleid van Scherpenzeel en Woudenberg op te ruimen," aldus Jan Breur - fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Veenendaal.

In de gemeenteraad en de raadscommissie Middelen pleitte Breur namens de SP herhaaldelijk voor een zo onafhankelijk mogelijk Renswoude - zo nodig ondersteund door Veenendaal. De SP is fel gekant tegen een gedwongen herindeling, en om die reden liep Breur ook mee in de fakkeltocht die het commitee 'RSW NEE' in oktober vorig jaar organiseerde in Renswoude. Ook in de Provinciale Staten is de SP tegen de fusie.

Breur: "De gemeenteraden van Veenendaal en Renswoude hebben unaniem en onomwonden uitgesproken de samenwerking aan te willen gaan, en niets te zien in de RSW-fusie. De Renswoudse bevolking heeft massaal datzelfde aangegeven. Het advies van de IPC en de opmerking over draagvlak zijn grote fouten. Dit getuigt gewoon van bestuurlijke hufterigheid!"