Richting aan Jeugdbeleid

12 februari 2009

Richting aan Jeugdbeleid

Er moet richting worden gegeven aan het jeugdbeleid. Dat was de boodschap die de SP in de gemeenteraad liet horen naar aanleiding van het rapport 'Jeugdbeleid uit de Puberteit' van de rekenkamercommissie. De partij wil hier graag - het liefst samen met de wethouder - mee aan de slag.

Het rapport van de rekenkamercommissie was niet mals. Jongeren, ouders en zelfs instellingen weten zich geen weg in de wirwar van het aanbod. De gemeente maakte haar regierol niet waar, en de raad deed dit evenmin met haar controlerende taak. Het college onderschrijft niet alle conclusies, maar neemt wel alle adviezen van de rekenkamercommissie over.

Voor de SP is vooral invulling van de regierol een belangrijk item. De gemeente moet richting geven aan het jeugd- en jongerenbeleid. "Leggen we het accent op welzijn en educatie of steken we vooral in op handhaving? Hanteren wij een laissez-faire of een zero-tolerance benadering?" legde SP-fractievoorzitter Jan Breur de gemeenteraad voor.

Tegelijkertijd waarschuwde Breur dat de regie geen protocollaire vormen moeten aannemen: "Een stuk vertrouwen in de expertise en intuïtie van de werkers is op zijn plaats. Zij moeten immers omgaan met de immer veranderende wereld van de jeugd."