Swiebertjespolitiek: College beantwoordt vragen SP niet

14 april 2009

Swiebertjespolitiek: College beantwoordt vragen SP niet

Het College van Burgemeester en Wethouders bezondigt zich aan een Swiebertjespolitiek waarbij de lokale democratie dreigt te worden uitgehold. Dit constateert SP-fractievoorzitter Jan Breur, nadat het College weigerde de vragen die hij namens zijn fractie te beantwoorden. In een brief laat hij het College weten niet gecharmeerd te zijn van deze gang van zaken.

De SP’er stelde vragen naar aanleiding van een uitspraak van wethouder Van den Bos (Economische Zaken, CDA). Deze had gesteld dat de economische crisis ongemerkt aan Veenendaal voorbij zou gaan. Toen zijn ongelijk werd aangetoond en de SP om een verantwoording van het College vroeg, gaf het College aan dat ‘de relevantie hen ontging’, en niet in zou gaan op de vragen.

Deze beslissing ziet de SP als zeer kwalijk. Breur: “Het siert het College niet om eenzijdig onze vragen terzijde te schuiven. Als de relevantie die zij gemist hebben echt zo belangrijk voor hen was, hadden ze even contact met me moeten opnemen. Ik had graag één en ander toegelicht. Eventueel hadden we zelfs samen kunnen besluiten om de vragen te laten vervallen, was dat nodig geweest. Als SP kunnen we ferme uitspraken doen, maar er valt altijd met ons te praten. Ik begrijp niet waarom het College de goede relatie met de raad op het spel zet door zelf te willen bepalen welke vragen er wel en niet gesteld mogen worden.”

Als het niet-beantwoorden van vragen gebruikelijk wordt, vreest Breur een situatie waarin het College met de scepter zwaait en de gemeenteraad wordt gedegradeerd tot een veredelde hobbyclub. Breur ziet het als een onvervreemdbaar recht, en plicht, van een volksvertegenwoordiger om bestuurders om verantwoording te vragen op basis van hun functioneren – waartoe ook publieke optredens behoren.

Volgens Breur bewijst het College zichzelf ook geen dienst door niet op de vragen in te gaan. Breur: “Er is vast een hele goede en zelfs acceptabele verklaring voor de toedracht van de uitspraak. Sterker nog, daar ga ik van uit. Maar wat moet je denken als het College een potje geheimzinnig gaat lopen doen? Met alle respect, maar de heren brengen zichzelf in diskrediet.”