Acht Veenendalers Koninklijk onderscheiden

29 april 2011

Acht Veenendalers Koninklijk onderscheiden

Tijdens de traditionele lintjesregen, de dag voorafgaand aan Koninginnedag, ontvingen acht Veenendalers een Koninklijke onderscheiding. Zes werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau, de heer P. Doolaard wordt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. In de raadzaal van het gemeentehuis speldde burgemeester Ties Elzenga hen de bijbehorende versierselen op. De heer J. Veldhuis uit Veenendaal is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau met zwaarden. Hij kreeg de bijbehorende versierselen opgespeld in Den Haag.

lintje

Brandweer
De heer Peter Doolaard (63) had een indrukwekkende loopbaan bij de brandweer. Van 1967 tot op heden was en is hij in tal van functies actief waarvan het grootste deel, maar liefst 30 jaar, als Commandant van de Vrijwillige Brandweer in Veenendaal. Daarnaast bekleedde Doolaard een groot aantal onbezoldigde nevenfuncties. Onder meer was hij 15 jaar secretaris van de Nederlandse Vereniging van Brandweer Commandanten, de NVBC. Bovendien was hij als vrijwilliger actief voor de Gereformeerde Kerk in Veenendaal en voor de Stedenband tussen Veenendaal en het Tsjechische Olomouc.

Essentiële Trombocytemie
Mevrouw Conny Luteijn (48). Elf jaar geleden werd bij haar – na 15 jaar ziekte – de diagnose Essentiële Trombocytemie (ET) gesteld. Op dat moment was de ziekte volkomen onbekend. De afgelopen jaren heeft mevrouw Luteijn zich op verschillende manieren enorm ingezet om meer kennis over de ziekte beschikbaar te krijgen, lotgenoten bij elkaar te brengen en hen ondersteuning te bieden.

Doboj
Karel de Rijk (63) begon als 23-jarige jongen met vrijwilligerswerk voor de Gereformeerde Kerken in het Twentse Neede. In 1981 deed hij hetzelfde in Veenendaal. Daarnaast heeft hij zich actief ingezet voor de wederopbouw van Doboj, een regio in het voormalige Joegoslavië. Onder meer hielp hij verschillende mensen bij het starten van een eigen bedrijf. En sinds 1993 is De Rijk voorzitter van de Stichting Red een Kind Zwolle.

Korfbal
De derde decorandus, Wim van Walsem (64) is in een veelheid van functies al meer dan driekwart van zijn leven actief voor korfbalvereniging SKF. In 1995 is Van Walsem benoemd tot erevoorzitter. Daarnaast was hij onder meer als vrijwilliger actief voor stichting De Vaart (tegenwoordig Welzijn Veenendaal), de Sportraad Veenendaal, de Veenendaalse Harmonie Caecilia, Argos Jazzdance en voor de Stichting Oranjedag.

Welzijn Ouderen
De heer Wessel van de Haar (71) was mede-oprichter en de eerste penningmeester van de Stichting Welzijn Ouderen. Tot in het begin van de jaren negentig heeft hij die functie vervuld. Vervolgens was hij tot 2004 verantwoordelijk voor de financiële en de personele administratie van de SWO. Van de Haar was ook vrijwilliger voor de Hervormde Gemeente Veenendaal en trad in 2005 toe tot het bestuur van de Stichting Snuffelshop waarvan hij sinds 2007 de voorzitter is.

Buitenzorg
Als laatste wordt het echtpaar Diny en Gerrit van de Weerd onderscheiden. Beiden hebben zich als bestuurder en vrijwilliger enorm ingezet voor de stichting Buitenzorg Veenendaal en de daaraan verbonden Woningstichting Buitenzorg. Diny van de Weerd leverde daarnaast belangrijke bijdragen aan het werk van de Stichting Collectieve Beveiliging Bedrijventerreinen Veenendaal en is bovendien secretaris van de Bedrijvenkring Veenendaal. Gerrit van de Weerd is naast de vele tijd die hij steekt in het werk voor Buitenzorg sinds september 1992 ook nog penningmeester van de Stichting Pastorale Begeleiding Verstandelijk Gehandicapten, in de volksmond beter bekend als Samen Geloven.

SP-fractievoorzitter Jan Breur was bij de lintjesregen aanwezig. Breur: "Het is altijd goed om te zien dat mensen die zich inzetten voor de samenleving zelf eens in het zonnetje worden gezet - zeker wanneer ze het niet verwachten. Het gezicht van Gerrit Diepeveen was dan ook onvergetelijk. Hij dacht dat hij enkel zou toekijken hoe zijn vrouw gedecoreerd werd, en aan het eind bleek hij zelf ook een lintje te krijgen.