Reclamebelasting drastisch aanpakken

12 juni 2011

Reclamebelasting drastisch aanpakken

Het ondernemersfonds doet prima werk, en moet zeker blijven bestaan. Alleen de manier waarop de contributie ervoor geïnt wordt - de reclamebelasting - moet grondig worden aangepakt.

ondernemen

Dat vindt de SP. De partij zal er in de gemeenteraadsvergadering van aanstaande donderdag voor pleiten om de reclamebelasting flink op de schop te nemen. Hoewel de reclamebelasting in principe minder ongewenst is dan andere belastingsvormen, laat de Veenendaalse invulling ervan nogal te wensen over.

Zo moeten huisartsen reclamebelasting betalen voor het feit dat ze een naambordje op de gevel van hun praktijk hebben. "Belachelijk," aldus fractievoorzitter Jan Breur. "Een bordje op je gevel is nog geen reclame. En een huisarts is niet te vergelijken met een speelgoed- of broodjeszaak. Huisartsen moeten in ieder geval gevrijwaard blijven van reclamebelasting."

Ook zou er gedifferentieerd moeten worden naar mate van profijt. Niet iedereen plukt evenveel vruchten van de activiteiten die het ondernemersfonds organiseert. Zo is er voor de Albert Heijn in de Corridor altijd wel iets te beleven: een poppenkast, een modeshow. Maar een zaak als Kapper Wim in de Achterkerstraat heeft daar natuurlijk niets aan. Daar zou in de heffing van reclamebelasting rekening mee moeten worden gehouden, vindt de SP.

De SP gaat met andere partijen in overleg, om te zien of ze samen met een goed voorstel kunnen komen om de reclamebelasting aan te pakken.