Strijdbare gebruikers buurthuizen

13 oktober 2011

Strijdbare gebruikers buurthuizen

"Kunnen we nog kerst vieren in ons buurthuis?" Dit was een van de grote vragen die centraal stonden op 5 oktober.

samsam1

In Buurthuis SamSam hadden zich enkele tientallen mensen verzameld om handtekeningen aan te bieden aan Wethouder Bouwmeester, om hun Buurthuis open te houden. De handtekeningen waren verzameld door gebruikers van buurthuizen SamSam, De Seinpost, De Driehoek en door de Joegoslavische vereniging en Contact Minderhedenorganisaties.

De gebruikers van de Buurthuizen kwamen in actie, omdat er plannen zijn van Welzijn Veenendaal om de buurthuizen te sluiten. Behalve SamSam geldt dat ook voor De Seinpost, De Driehoek en het Intercultureel Vrouwencentrum.

samsam2

Volgens de Wethouder zal er niets gebeuren totdat de plannen zijn goedgekeurd. De vrijwilligers hebben echter al de mededeling gekregen dat ze hun sleutel moeten inleveren, wat de facto een sluiting van het buurthuis inhoudt.

SP'ers Nico van Ginkel, Sietse van der Bij en Jan Breur zijn onder de indruk van de strijdbaarheid van de gebruikers van de buurthuizen. "Hun buurthuis gaat hen aan het hart," aldus Breur, "en dat merk je in alles dat ze doen."

De handtekeningenactie had in enkele dagen tijd al 800 handtekeningen opgeleverd.

samsam3