Kroon op wapen van Veenendaal

29 september 2012

Kroon op wapen van Veenendaal

Vanaf vandaag pronkt er een gouden kroon op het wapen van Veenendaal. Veenendaal heeft sinds 1816 als alle andere Nederlandse gemeenten een gemeentewapen. De toevoeging van het kroontje volgt op de feestelijke viering van Koninginnedag op 30 april van dit jaar in aanwezigheid van de Koningin en de koninklijke familie.

kroon
Foto: veenendaal.nl

Burgemeester Elzenga: “Veenendaal heeft een fraai wapen waar we door de jaren trots op zijn. Waar we ook bijzonder trots op zijn, is dat onze gemeente de Koninklijke familie op 30 april 2012 heeft mogen ontvangen. Het was een schitterende dag met ruim 45.000 bezoekers in ons centrum. Nog eens 1.6 miljoen mensen keken op tv naar deze feestelijke Koninginnedag in Veenendaal. Deze gelegenheid was voor het college van burgemeester en wethouders de aanleiding om Hare Majesteit de Koningin te verzoeken om het wapen van Veenendaal met een gouden kroon te mogen verfraaien. Met de toevoeging van het kroontje wordt dit historische moment in het gemeentewapen vastgelegd.”

Het gaat om ‘een gouden kroon van drie bladeren en twee parels’, de zogeheten gravenkroon. De verfraaiing is per Koninklijk besluit toegekend. De beschrijving van het wapen luidt nu als volgt: ‘In azuur een schip met volle zeilen, varende op een zee, alles van goud. Het schild gedekt met een gouden kroon van drie bladeren en twee parels’.

Het gemeentewapen wordt beperkt gebruikt en alleen in officiële documenten zoals trouwboekjes en oorkondes. De invoering van het verfraaide wapen gaat in fasen, namelijk wanneer de documenten aan vervanging toe zijn.