Lokaal Veenendaal verrast met tegenstem KADERNOTA

14 juli 2013

Lokaal Veenendaal verrast met tegenstem KADERNOTA

Niet alleen de oppositiepartijen hebben tegen de Kadernota gestemd. Tot verrassing en verbazing van vriend en vijand oordeelde ook coalitiepartij Lokaal Veenendaal dat het door het College geleverde plan onvoldoende was – en stemde tegen. Daarmee bleef de kleinst mogelijke meerderheid (ChristenUnie, VVD, SGP, goed voor 17 van de 33 zetels) over om de bezuinigingsplannen te accorderen.

De tegenstem van Lokaal Veenendaal leidde niet alleen tot verbazing, maar ook tot verwarring. Hoewel het in het duale stelsel ruimte biedt voor coalitiepartijen om tegen collegevoorstellen stemmen, is een stem tegen de Kadernota hoogst ongebruikelijk.
GroenLinks-raadslid Jurgen Hillaert wilde weten of Lokaal Veenendaal met hun tegenstem de steun aan het college intrekt.

Volgens SP-fractievoorzitter Jan Breur gaat het ver om nu al conclusies te trekken. Vooralsnog heeft de Lokaal immers alleen de ruimte de ruimte gepakt die het dualisme biedt. Als er meer achter zit, dan zullen we dat vanzelf wel merken.