"In 2018, als we vier zetels hebben..."

9 april 2014

"In 2018, als we vier zetels hebben..."

"De plaats van de SP in Veenendaal ligt, als ik diep in mijn hart kijk, de komende vier jaar nog steeds in de oppositie. In 2018, als we vier zetels hebben, zullen we echter volop meedoen aan de coalitie-onderhandelingen." Dit zei SP-fractievoorzitter Jan Breur gisteravond op Valleiradio NL.

Breur sprak in de uitzending onder andere over de coalitie-onderhandelingen. Eerder had er een debat in het gemeentehuis plaatsgevonden over het rapport van informateur Kars Veling, waaruit voortvloeide dat ChristenUnie, SGP, D66 en VVD verder de onderhandelingen ingaan.

Wat de SP betreft is de keuze om de VVD, die gehalveerd is bij de verkiezingen, aan de onderhandelingstafel aan te laten schuiven een rare. ProVeenendaal, dat van nul naar drie zetels ging, had daar eigenlijk moeten zitten.
Breur: "Er is nu een situatie waarbij de grote winnaar plaats moet maken voor de grote verliezer. Dat is de omgekeerde wereld."

Breur ziet in eerste instantie geen rol voor de SP in een mogelijke coalitie. "We hanteren een ondergrens van 10% van de stemmen voor coalitiedeelname; afgerond drie zetels. Als je daar onder zit, heb je eigenlijk niets in een coalitie te zoeken. Dus komen we pas in beeld, als andere partijen er niet uitkomen. Onze plaats is vooralsnog in de oppositie."

Maar wat Breur betreft is de oppositie-rol van de SP eindig: "In 2018, als we vier zetels hebben, doen we volop mee aan de coalitie-onderhandelingen."