Opkomst Europese Verkiezingen 42,96% in Veenendaal

23 mei 2014

Opkomst Europese Verkiezingen 42,96% in Veenendaal

Afgelopen donderdag bracht 42,96% van de kiesgerechtigde Veenendalers haar stem uit voor het Europese Parlement. Landelijk wordt de opkomst op zo'n 37% geschat.

Volgens een steekproef van GeenStijl onder 1407 Veense stemmers heeft 6,2% van de stemmers een stem uitgebracht op de SP. Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen was de partij goed voor 6,06% van de stemmen.
Fractievoorzitter Jan Breur noemt de uitslag "goed voor Veense begrippen"; landelijk wordt de score van de SP op 10% geschat.

De SP is daarmee de grootste linkse Nederlandse partij in het Europese Parlement. In de Veense uitslag laat de SP met bijna het dubbele aantal stemmen (in de steekproef) PvdA en GroenLinks ver achter zich. De combinatie ChristenUnie/SGP blijkt in de steekproef verreweg het grootst met 36,5% van de stemmen.

Breur: "Deze verkiezingen kennen echter geen uitgesproken winnaar. De eurofielen moeten erkennen dat ruim meer dan de helft van de kiezers voelt dat Europa niet aan hen besteed is. Veel Eurocritici hebben hun stem verloren laten gaan, waardoor de uitslag geen recht doet aan hun gevoel. In die zin verliest iedereen. Dat Eurocritische partijen als de SP en CU/SGP toch goed scoren is een goede zaak, maar de lage opkomst moet iedereen zich aantrekken."

Maandagochtend zal de officiele uitkomst voor Veenendaal bekend worden gemaakt.