SP bevraagt bezoekers centrum over parkeren

12 oktober 2014

SP bevraagt bezoekers centrum over parkeren

De SP is een partij die er regelmatig op uittrekt om met mensen te spreken over onderwerpen die spelen in de samenleving. Op zaterdag 11 oktober stond de partij in het 'kernwinkelgebied'; oftewel het centrum, of 't Dorp, om te praten over de parkeertarieven. Deze maand neemt de gemeenteraad hierover een besluit.

Het stellingenbord in de Bernard van Kreelpoort trok een behoorlijk publiek van zowel Veenendalers als bezoekers. De SP wil op deze manier belanghebbenden - in dit geval: bezoekers van 't Dorp - betrekken in haar standpunt.

Vorig jaar werd er een voorstel van CDA en SP aangenomen om niet zomaar de parkeertarieven te verhogen. Het College van Burgemeester en Wethouders moest eerst samen met de winkeliers gaan naar een oplossing waarbij zowel de parkeerexploitatie dekkend zou zijn, en het centrum aantrekkelijk zou blijven.
Het College en de winkeliers zijn er niet uitgekomen.

Afdelingsvoorzitter Baukje Hiemstra: "We zijn geneigd te zeggen dat de winkeliers hun kans hebben gehad. Dat is helaas op niets uitgedraaid; kennelijk vinden zij de verhoging wel prima. Nu vragen we het de bezoekers."

Reacties

Verhoging is wellicht nodig voor de exploitatie van de voorzieningen als garages, echter de parkeerbelasting net buiten het betaalgebied wordt steeds hoger. Daarnaast is er bijna geen zelfstandige meer in het centrum, het zijn voor 75% ketens als hema, AH Xenos etc. De echtte zelfstandigen zullen best gereageerd hebben, maar worden niet genoeg gehoord.
Er is maar 1 oplossing om de winkels beter te bedienen, een verlaging van de garage tarieven=meer bezoekers= meer omzet voor zowel garage als winkels.