"Helpen doe je met uitgestoken hand, niet met opgeheven vingertje."

23 maart 2015

"Helpen doe je met uitgestoken hand, niet met opgeheven vingertje."

Foto: Elton Wollenberg

Afgelopen donderdagavond heeft de gemeenteraad de verplichte 'tegenprestatie' voor bijstandsgerechtigden ingevoerd. Alleen SP en GroenLinks waren tegen.

De SP vindt het wrang om van fabrieksarbeiders, thuiszorgers, winkelpersoneel, ondernemers en bouwvakkers - wiens baan in de crisis is ontnomen - te eisen dat zij 'iets nuttigs doen voor de samenleving'.
Temeer omdat de tegenprestatie niet gericht dient te zijn op het vinden van een nieuwe baan.

Ook is het zo, dat veruit de meeste mensen met een uitkering zich al via vrijwilligerswerk en mantelzorg nuttig maken voor de samenleving. Waar andere partijen de verplichte tegenprestatie aanprijzen als 'manier om werklozen te helpen', ziet de SP de maatregel als betuttelend en wantrouwend.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Helpen doe je met een uitgestoken hand, niet met een opgeheven vingertje!"

Aanvankelijk stelde het College van Burgemeester en Wethouders voor om per direct 8 uur per week te eisen. De PvdA kwam met een wijzigingsvoorstel voor een gefaseerde invoering. PvdA-raadslid Puck van Aart ontving hiervoor vele loftuitingen; niet in de minste plaats van VVD'er Dylan Lochtenberg.
De aanname dat een gefaseerde invoering goedkoper is, biedt de liberalen een oplossing voor hun 'geldprobleem'. Aan de ene kant willen ze een financieel verantwoord beleid voeren - aan de andere kant willen ze zo graag de verplichte tegenprestatie dat ze bereid waren de buitenproportionele handhavingskosten voor lief te nemen.
Met het PvdA-voorstel kon de VVD geloofwaardig instemmen met de verplichte tegenprestatie.

Gefaseerde invoering is voor de SP echter ook geen optie. Breur: "Van mensen met een uitkering mag je verwachten dat ze iets doen voor de samenleving. Eisen, op straffe van een korting op het inkomen, gaat ons een forse brug te ver. Daarbij besteden we het geld voor de handhaving liever aan het creëren of vinden van banen voor deze mensen."

Foto: Jan Breur
Foto: Jeroen Hoeboer