Zondagopenstelling supermarkten?

12 juni 2015

Zondagopenstelling supermarkten?

Foto: Baukje Hiemstra

De PvdA heeft een initiatiefvoorstel aangekondigd, om de zondagopenstelling voor supermarkten mogelijk te maken in Veenendaal. De SP is nog niet overtuigd, en wil eerst meer informatie.

SP-Fractievoorzitter Jan Breur: "De PvdA zegt draagvlak te hebben voor het idee, op basis van een kort rondje langs de supermarkten. Ik heb die gegevens gezien, maar voor ons zijn ze te summier om steun te geven aan het voorstel. Wij willen graag zowel een verbredings- als een verdiepingsslag aanbrengen in de informatie."

Zo heeft de PvdA per supermarkt slechts met hooguit één persoon contact gehad; een vertegenwoordiger van de filiaalleiding. Voor de SP is het juist belangrijk hoe het personeel van de winkels er tegenaan kijkt.
In het verkiezingsprogramma (2014-2018) van de SP staat dat invoering van koopzondagen pas kan, nadat draagvlak onder winkeliers en personeel is aangetoond.

Breur: "Uiteindelijk beslissen we over de vrije zondag van diegenen die in een winkel werken. Die vrije zondag wil ik niet ongevraagd van hen afpakken!"

Binnenkort verschijnt er op veenendaal.sp.nl een enquête waarin supermarktpersoneel hun mening kan geven over de zondagopenstelling. Ook voor andere doelgroepen zal een enquête worden opgesteld.

Naar verwachting zal het voorstel van de PvdA in september worden besproken in de gemeenteraad.

Wordt vervolgd...

Reacties

Vanwege geloofsovertuiging ben ik tegenstander van de koopzondag. In de winkels die op zondag opengaan zal ik geen inkopen meer doen.