SP reikt hand uit naar medewerkers IW4

11 juli 2015

SP reikt hand uit naar medewerkers IW4

Foto: Baukje Hiemstra

De SP wil het contact tussen de medewerkers van IW4 en de gemeente versterken. Daar diende fractievoorzitter Jan Breur een motie voor in, afgelopen maandag. Er was alleen geen meerderheid voor.

Breur diende de motie in, naar aanleiding van een advies van de Nationale Ombudsman. Die had gezien dat het in veel SW-bedrijven (zoals IW4) onrustig is. Er is te weinig contact tussen de gemeenten en de werknemers, en de informatie over het reilen en zeilen van het bedrijf komt te vaak eenzijdig uit de directiekamer.

Wat Breur betreft, vult het advies van de Ombudsman mooi het rapport Bezemer aan. Dit rapport is opgesteld nadat een groep medewerkers een brandbrief had geschreven over het onbehagen op de werkvloer. Hoewel niet iedereen even tevreden was over 'Bezemer', wilde Breur die strijd uitdrukkelijk niet oprakelen - maar vooruit. In zijn Algemene Beschouwingen zei hij hierover: "We willen graag verder; de blik op de toekomst."

Voor Breur is er een duidelijk verschil tussen 'Bezemer' en het Ombudsmanrapport: 'Bezemer' zet IW4 aan het werk; de Ombudsman zet de gemeente(n) aan het werk. Wat hem betreft is dat ook precies de reden waarom ze elkaar zo goed aanvullen.
Wethouder Hollander toonde zich doof voor dit onderscheid, en bleef de motie afraden omdat 'IW4 het al druk genoeg heeft met Bezemer'.
Ook verschillende raadsleden gaven er blijk van het niet te (willen) snappen, of zagen simpelweg de meerwaarde niet in een korte lijn tussen werknemers en de gemeente.
Uiteindelijk kreeg het voorstel van Breur alleen steun van de eigen SP, en van GroenLinks.

De SP zal nu kijken of ze zelf iets kunnen organiseren om tegemoet te komen aan het Ombudsman-advies; en zo een directer contact bewerkstelligen tussen SW'ers en gemeente.