SP presenteert rapport 'Zondagopenstelling Supermarkten'

17 september 2015

SP presenteert rapport 'Zondagopenstelling Supermarkten'

Foto: SP Veenendaal / Jan Breur

Afgelopen maandag presenteerde de SP het rapport 'Zondagopenstelling Supermarkten'. Hieruit blijkt onder andere dat het supermarktpersoneel tegen de zondagopenstelling is.

De partij presenteerde de onderzoeksresultaten op een openbare avond over de 24uurs-economie in Activiteitencentrum Duivenwal. Hier werd ondermeer gesproken door 'de Boveneinder', Sietse van der Bij en Ad Meijer.

Foto: SP Veenendaal / Jan Breur
Evert 'de Boveneinder' Davelaar had voor de zomer een column geschreven waarin hij een alternatief voor de koopzondag aandroeg: Veenendaal zou zich juist moeten profileren als 'reformatorisch koopcentrum'. Op de SP-avond droeg hij zijn column voor.

De presentatie van de resultaten is voor hem aanleiding geweest voor het schrijven van een vervolg...

Foto: SP Veenendaal / Jan Breur
Er wordt in Veenendaal gesproken over het zondagopenstellen van supermarkten, en misschien van alle winkels, vanwege een voorstel van de PvdA. Maar waarom zouden de winkels open moeten op zondag?

Afdelingsvoorzitter Baukje Hiemstra deed uit de doeken welke argumenten zij gehoord had voor de koopzondag tijdens de straatenquĂȘtes.

Foto: SP Veenendaal / Jan Breur
Sietse van der Bij is filiaalmanager van een winkel in Hoog Catharijne (Utrecht) geweest, en heeft in die hoedanigheid veel ervaring met koopzondagen opgedaan. Hij wees erop, dat een koopzondag niet altijd tot meer omzet leidt: het is een samenspel van factoren. Maar wat vaak is een koopzondag juist een verliespost.

Van der Bij complimenteerde de SP, omdat de partij oog heeft voor het belang van de winkeliers en hun personeel, en er niet zomaar vanuit gaan dat een koopzondag een wondermiddel is.

Foto: SP Veenendaal / Jan Breur
Openstelling van de winkels is niet alleen een economische afweging, opperde provinciaal SP-fractievoorzitter Ad Meijer. Het heeft ook gevolgen voor het maatschappelijke leven. Mensen die op zondag werken, kunnen zich dientengevolge minder commiteren aan het verenigingsleven.

Vanuit het publiek werd dit beaamd door iemand die veel in ploegendiensten heeft gewerkt. Doordat hij veelal op andere momenten vrij was dan zijn sociale omgeving, kon hij geen teamsport beoefenen.

Tevens benadrukte Meijer dat beslissingen over het wel of niet openstellen van winkels op zondag veelal op basis van emotie worden genomen. Te weinig wordt er gewerkt met feitenmateriaal.

Foto: SP Veenendaal
De avond had ook een interactief element. Aan de hand van stellingen werd er flink gediscussieerd. Is een koopzondag nodig om bruisend te zijn? Is een collectieve rustdag nog wel van deze tijd?

Foto: SP Veenendaal / Jan Breur
Uiteindelijk werden de cijfers gepresenteerd, door fractievoorzitter Jan Breur - die tevens het onderzoek leidde. Hieruit blijkt dat er onder personeel en werkzoekenden in de supermarktbranche onvoldoende draagvlak is voor de zondagopenstelling. De winkelleiding van de verschillende supermarkten blijkt, voor zover gereageerd hebben vooral verdeeld.

Het draagvlak voor een algehele koopzondag is difuus. Er is meer onderzoek voor nodig, alvorens de SP hiermee kan instemmen.