Vergemakkelijk inspraak burgers

21 november 2015

Vergemakkelijk inspraak burgers

Foto: Baukje Hiemstra

De SP wil de regels voor het Burgerinitiatief tegen het licht houden, en burgerinspraak makkelijker maken. Dat zei fractievoorzitter Jan Breur afgelopen donderdag in de raadscommissie, naar aanleiding van de niet-geldigverklaring van het Burgerinitiatief Escape.

De verordening 'Burgerinitiatief' stamt uit 2005; een tijd waarin burgerinspraak nog in de kinderschoenen stond. 'Geestelijk  Moeder' van het Burgerinitiatief, Ellen van Wettum, moest een aantal regels in haar plan toevoegen omdat de toenmalige gemeenteraad bang was om overspoeld te raken met burgerinitiatieven.

Nu, tien jaar later, wordt burgerparticipatie juist wenselijk geacht. Hoog tijd om een aantal belemmeringen weg te nemen, vindt de SP. GroenLinks, D66 en ProVeenendaal hebben aangegeven het hierin te willen optrekken met de SP. De overige democratisch gekozen partijen hebben aangegeven een voorstel - aldanniet met interesse of liefde - tegemoet te zien.

Escape

Wat Escape betreft; ook daar is nog volop beweging. De indieners van het afgewezen burgerinitiatief zijn al weer in gesprek met anderen en nieuwe plannen kunnen binnenkort verwacht worden. Ook verschillende politieke partijen in de gemeenteraad zijn bezig een voorstel te smeden om het culturele aanbod in Veenendaal weer te verrijken met een poppodium.