Opbrengst vergoeding taxusinzameling voor Inloophuis Veenendaal

6 februari 2016

Opbrengst vergoeding taxusinzameling voor Inloophuis Veenendaal

Foto: Fotostudio7

Op 4 februari heeft stichting Inloophuis Veenendaal een vergoeding ontvangen van € 2865,- voor ingezameld taxussnoeisel in Veenendaal. Dit snoeisel is in 2015 ingezameld op de begraafplaats en door inwoners uit hun eigen tuin. Stichting ‘Vergroot de Hoop’ gebruikt taxus om chemotherapieën in de behandeling tegen kanker van te maken. De opbrengst uit Veenendaal is goed voor het maken van 57 chemotherapieën.

Over de inzameling van taxussnoeisel is de afgelopen jaren flink gebakkeleid. Het CDA kwam enkele jaren geleden met het voorstel om dit te doen. Echter, toen bleek dat het de gemeente geld zou kosten (€3.000,-) trok het CDA zich terug. Later bleek dat de inzameling van taxussnoeisel juist geld zou OPLEVEREN.
De SP vindt de bestrijding van kanker dermate belangrijk dat zij altijd voorstander was van de inzameling van taxussnoeisel - of het de gemeente nu geld KOST of OPLEVERT!

De gemeenteraad nam uiteindelijk in februari 2015 een voorstel aan om de aparte inzameling van taxussnoeisel in Veenendaal mogelijk te maken. Hiervoor zijn speciale afvalbakken geplaatst bij het afvalbrengstation. Ook het taxussnoeisel op de begraafplaats is apart ingezameld. De gemeente koos er dit jaar voor om de vergoeding te schenken aan Inloophuis Veenendaal.

Wethouder Frits Beckerman overhandigde aan de vrijwilligers van Inloophuis Veenendaal een cheque met het bedrag van € 2865,- euro. Hij deed dit bij de opening van het tijdelijke pop-up inloophuis ter gelegenheid van Wereldkankerdag in de Corridor 43.

Beckerman: “Het is mooi dat de samenleving ook op deze manier kan bijdragen aan de bestrijding van kanker. Ik hoop dat aankomend jaar nog meer inwoners hun taxussnoeisel apart inzamelen. Als gemeente blijven we dat ook doen. Daarnaast wil ik een compliment geven aan de vrijwilligers van Inloophuis Veenendaal voor de activiteiten die zij organiseren.”

Inloophuis Veenendaal

Het Inloophuis Veenendaal wil een vrijblijvende ontmoetingsplek bieden voor iedereen die met de ziekte kanker wordt of is geconfronteerd. Voor de mensen die zelf kanker hebben (gehad), maar ook voor hun kinderen, partners, ouders, familie, vrienden, collega’s, werkgevers en leerkrachten. Ook al heeft Inloophuis Veenendaal nog geen eigen locatie, er worden vanaf deze week regelmatig activiteiten aangeboden.

Men kan terecht bij het pop-up inloophuis op 4, 5, en 6 februari van 11.00-18.00 uur. Iedereen is welkom om de sfeer van het inloophuis te proeven, een luisterend oor te vinden, mee te doen aan creatieve activiteiten en meer. Zie voor meer informatie www.inloophuisveenendaal.nl.