Nieuwe petities via veenendaal.sp.nl

10 april 2016

Nieuwe petities via veenendaal.sp.nl

Foto: SP Veenendaal

Op veenendaal.sp.nl staat een viertal nieuwe links naar petities, die TEAM SP een meer dan warm hart toedraagt. Met de links wil de SP bijdragen aan een wereld waar menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit de boventoon voeren.

Referendum TTIP/CETA

Met het referendum over het associatieverdrag tussen EU en Oekraïne vers achter de rug, wordt er alweer actie gevoerd voor het volgende referendum: over TTIP.

TTIP staat voor Transatlantic Trade & Investment Partnership, oftewel het trans-Atlantische handels- en investeringsverdrag. Sinds juni 2013 onderhandelen de VS en de EU over TTIP. Het belangrijkste doel van TTIP is om handelsbarrières tussen de VS en de EU te slechten en zo handel en investeringen over en weer te stimuleren. Echter, de meeste traditionele barrières (importheffingen, grenscontroles etc.) zijn al opgeheven, wat nu nog rest zijn verschillen in wet- en regelgeving. De TTIP onderhandelingen gaan dan ook vooral over het gelijktrekken van deze regels tussen de VS en de EU. Hierbij gaat het niet alleen over technische standaarden zoals bijvoorbeeld de kleur van de knipperlichten op auto’s, maar ook over fundamentele zaken zoals regels voor voedselveiligheid, consumentenbescherming en het milieu. Het gaat dus over hoe de wetten en regels die wij onszelf opleggen tot stand komen. TTIP raakt daarmee de fundamenten van ons democratisch bestuur.

Op een bijeenkomst op 1 mei 2015, georganiseerd door SP Veenendaal, sprak Europarlementariër Anne-Mineur reeds over de gevaren van TTIP.

Wij willen ons geld terug

De SP is een landelijke petitie begonnen, om van grote bedrijven te eisen dat zij zich niet meer (legaal of illegaal) onttrekken aan hun belastingplicht ~ en gewoon hun steentje bijdragen aan de samenleving.

De onthullingen van LuxLeaks, SwissLeaks en heel recent de PanamaPapers hebben veel geheime deals en witwaspraktijken blootgelegd. Het rapport 'Grote bedrijven, kleine lasten' van Somo en FNV bewijst dat alleen al 55 Nederlandse grootbedrijven maar liefst 388 dochterondernemingen in belastingparadijzen hebben. Somo en FNV hebben berekend dat iedere werknemer in Nederland 200 euro per jaar meer belasting moet betalen om de diefstal van deze bedrijven te compenseren.

Amnesty-acties voor Oekraïne

Het referendum mag dan achter de rug zijn; dat is geen reden om de Oekraïne verder links te laten liggen. Integendeel.

SP-Afdeling Veenendaal vraagt aandacht voor een tweetal acties van Amnesty International, ten aanzien van de Oekraïne.
Kostyantyn Beskorovaynyi werd op 27 november 2014 door vier gemaskerde politiemannen met automatische wapens in een auto geduwd. De autoriteiten weigeren om bekend te maken waar hij is.
Advocate Oksana Sokolovskaya werkt sinds mei vorig jaar aan een politiek gevoelige zaak van een in Oost-Oekraïne opgepakte Russische militair. Sokolovskaya heeft meerdere malen naar buiten gebracht dat ze onder druk wordt gezet door de Oekraïense autoriteiten. Hiermee proberen de autoriteiten volgens haar een  adequate verdediging van haar cliënt te dwarsbomen.

De Veenendaalse SP roept mensen op om de acties van Amnesty International te steunen.

"Overal waar onrecht is, trekken wij ten strijde," is het motto van SP Veenendaal. Dat geldt ook voor het internet.

Op veenendaal.sp.nl, in het linkermenu, onder het kopje 'DOEN!', zijn alle petities te vinden in het dossier 'petities'.

Dossier: