Koopzondagperikelen in Rhenen...

16 mei 2016

Koopzondagperikelen in Rhenen...

Foto: H.H.

De koopzondag. Niet alleen in Veenendaal houdt ze de gemoederen bezig. Nee, ook in Rhenen - waar ze al enige tijd is ingevoerd - staat ze weer hoog op de politieke agenda...

Voor de Rhenense VVD zijn de twaalf zondagen waarop de winkels opengaan niet genoeg. Die wil dat dit elke week gebeurt; althans, voor wat betreft super- en bouwmarkten.
Dit meldt de Gelderlander. Op 19 mei vindt er over dit onderwerp een Stadsgesprek plaats in het Rhenense Huis der Gemeente.

De Rhenense SGP ervaart dit voorstel als een schoffering, meldt het Reformatorisch Dagblad. De SGP is in Rhenen de grootste oppositiepartij, en zegt zich altijd constructief te hebben opgesteld. Het voorstel gaat lijnrecht in tegen hun prinicpes.

De SGP is bij de coalitieonderhandelingen buiten de boot gevallen, juist omdat zij zich vasthield aan het koopzondagstandpunt.

RMU en ChristenUnie: Actie!

In reactie op de koopzondag-discussie is de RMU (Reformatorisch Maatschappelijke Unie) een kaartenactie in Rhenen gestart. Met de kaarten kan men ageren tegen de koopzondag: "Op zo'n dag kopen wij niet."

"De actie is vriendelijk en positief ingestoken, vanuit de rijkdom die de zondag ons biedt", zegt Peter Schalk van de Raad van Bestuur van de RMU in de Veenendaalse Krant.

De RMU voert de actie in samenwerking met de ChristenUnie.

Veenendaal

In Veenendaal is de koopzondag-discussie actueel, omdat Lokaal Veenendaal - door afwezigheid van drie ChristenUnie-raadsleden - ineens een meerderheid had voor een voorstel tot invoering van de koopzondag. Om dat voorstel definitief te maken moet de winkeltijdenverordening worden aangepast.
Als er dan nog steeds een meerderheid voor is, wordt de koopzondag ingevoerd.

De SP staat gereserveerd tegenover de koopzondag. De wens van de winkeliers en hun medewerkers staat centraal. Als er onder hen voldoende draagvlak is aangetoond, zal de SP vóór de koopzondag stemmen. Is dat draagvlak niet aangetoond, stemt de SP tégen.

Stichting Winkelstad Veenendaal doet onderzoek naar het draagvlak onder winkeliers en werknemers in het centrum, betreffende de koopzondag. Over dit onderzoek is de SP geconsulteerd.

Elders in Nederland

In Gouda is er een maandelijkse koopzondag, die voor de meeste ondernemers niet rendabel is. Deelname aan de koopzondag wordt hier als verplichting ervaren. Uit een recente enquête van het Algemeen Dagblad blijkt, dat uitbreiding van het aantal koopzondagen daar ongewenst is.

Ook in Zwolle is er een maandelijkse koopzondag, maar in tegenstelling tot Gouda wil men hier juist vaker open - meldde De Stentor in november. Maar zelfs zonder wekelijkse koopzondag geldt Zwolle als economische topregio.

In Wageningen staat men ook aan de vooravond van het uitbreiden van de koopzondag. Daar is het al elke week koopzondag, maar wil een aantal partijen in de gemeenteraad op de zondag dezelfde openingstijden hanteren als op doordeweekse dagen - schrijft het Reformatorisch Dagblad. Hier is het juist de Stichting Ondernemersfonds die oproept nog niet in te stemmen met de uitbreiding van de winkeltijden, maar éérst de evaluatie af te wachten. Deze loopt sinds januari.

Op een discussieavond in Utrechtse Heuvelrug, bleek dat 60% van de aanwezigen ziet dat de kleine winkelier last heeft van de koopzondag, en dat de openingstijden te ruim zijn. 65% geeft aan dat het sociale leven van de winkeliers en de samenhang in de dorpen te lijden hebben onder de koopzondag; is te lezen in het RD.
De avond vond plaats in het Cultuurhuis in Doorn, op initiatief van D66 en de Christenunie.
Dit voorjaar besluit de gemeenteraad over een eventuele voortzetting of uitbreiding van de koopzondagen aldaar...

Foto: W.E.G.V.

Al met al levert de koopzondag een hoop materiaal voor discussie...

Wordt vervolgd...