Veenendaal maakt loketmedewerkers dementievriendelijk

21 juni 2016

Veenendaal maakt loketmedewerkers dementievriendelijk

Foto: SP Veenendaal

In april van dit jaar is de gemeente Veenendaal gestart met de pilot dementievriendelijke wijk. Schaamte en ontkenning van dementie maken het nodig dat er meer kennis en bewustzijn komt in de samenleving.

Op maandag 20 juni werden de loketmedewerkers van de gemeente getraind door Alzheimer Nederland.

Zelfstandigheid

Vanuit de landelijke overheid wordt actief ingezet op een dementievriendelijke samenleving. We kunnen per slot van rekening allemaal en overal in contact komen met mensen met dementie. Met de pilot dementievriendelijke wijk zet Veenendaal de eerste stappen op weg naar een dementievriendelijke gemeente. Een gemeente waar mensen met dementie zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen en functioneren.

Begrip

De gemeente Veenendaal en welzijnsorganisaties staan voor een grote uitdaging. Daarbij is de centrale vraag: hoe kun je zo gewoon mogelijk wonen en leven met dementie? Het betrekken van de sociale omgeving zoals familie, buren en de wijk, zijn daarbij van groot belang. Op veel plaatsen wordt gewerkt aan een dementievriendelijke samenleving. Er wordt voorlichting gegeven op scholen, bij verenigingen, bewonerscommissies en buurthuizen. Medewerkers van winkels, overheden en organisaties worden geschoold over hoe om te gaan met mensen met dementie. De voorlichting en training dragen bij aan het begrip voor mensen met dementie en hun naasten.

Training

De gemeente Veenendaal heeft het startsein gegeven met de training “Op weg naar een dementievriendelijk Veenendaal”. Loketmedewerkers van het Wmo-loket, het Klantcontactcentrum en de receptie en medewerkers van wijkservice, leerde daarbij over de signalen hoe je iemand met dementie herkent en hoe je om kunt gaan met mensen met dementie. Het doel van de training is dat de medewerkers van de gemeente beter begrijpen hoe de gedachte- en gevoelswereld is veranderd voor deze mensen. De deelnemers leren hoe in contact te komen en hoe om te gaan met de veranderende wereld van dementie.

Voorbeeldfunctie

Wethouder Marieke Overduin vindt het belangrijk dat de loketmedewerkers bewust gemaakt worden. Marieke Overduin: “Als overheid hebben wij een voorbeeldfunctie, ook in deze pilot. Onze medewerkers hebben zeer regelmatig te maken met dementie en deze training helpt hen om met de juiste benadering onze diensten te verlenen. Ik hoop dat ons voorbeeld doet volgen en dat we als gemeenschap het leven van mensen met dementie een beetje makkelijker kunnen maken”.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de training via dementie@veenendaal.nl.

Foto: Jan Breur

Lees ook: