Veenendaal start unieke pilot dementievriendelijke wijk

21 april 2016

Veenendaal start unieke pilot dementievriendelijke wijk

Foto: Jan Breur

Een dementievriendelijke gemeente, dat is wat Veenendaal nastreeft. Een gemeente waarin mensen met dementie zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen, in een gemeenschap waar hun dagelijkse leven zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Met dit uitgangspunt start Veenendaal een unieke pilot in de wijk het Franse Gat, met de intentie om op termijn heel Veenendaal dementie vriendelijk te maken.

In 2015 woonden in Veenendaal 910 mensen met dementie. In de komende jaren neemt dit aantal toe tot 2000 mensen in 2040.

Innovatie in de Wmo

In 2015 heeft de gemeenteraad het Wmo beleidskader 2015-2019 ‘Stimuleren en ondersteunen’ vastgesteld. Eind vorig jaar is gestart met de Innovatieagenda Wmo, met als doel om samen met de betrokkenen in de Wmo kennis en ervaring uit te wisselen en het beleidskader handen en voeten te geven. Eén van de concrete projecten die hieruit voortvloeit is de pilot dementievriendelijke wijk.

Onwetendheid

Op dit moment werken veel verschillende (zorg) organisaties binnen de gemeente Veenendaal met mensen met dementie. Toch bestaat er nog onvoldoende samenhang tussen het werk van deze organisaties. Daarnaast is er in de samenleving nog veel onwetendheid over dementie en rust er een taboe op het onderwerp. Omwonenden weten vaak nog onvoldoende hoe ze moeten omgaan met mensen met dementie. En er is sprake van schaamte bij mensen met dementie en de direct betrokkenen, waardoor de stap naar de openbaarheid niet of te laat wordt gemaakt.

Pilot

Bij de pilot dementievriendelijke wijk zijn de gemeente Veenendaal, Alzheimer Nederland afdeling Veluwe Vallei Grebbe, Patrimonium woonservice, Veens, politie en de zorgpartners RST Zorg, QuaRijn, Opella, Vitras, King Arthur Groep, Joost Zorgt, en Charim betrokken. Deze organisaties willen met elkaar de aanwezige kennis, ervaring en werkzaamheden bundelen. Ook wordt samenwerking gezocht met cliënten en mantelzorgers en andere partijen in de samenleving, zoals ondernemers en scholen. De pilot wordt uitgevoerd in het Franse Gat, een wijk waar veel ouderen zelfstandig wonen, waar het thema dementie speelt en die qua aard en omvang geschikt is voor een pilot.

Doelstellingen

De belangrijkste doelstellingen van de pilot zijn het realiseren van een wijk waarin mensen met dementie zo lang als mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. En het creëren van een dementievriendelijke gemeenschap, waarin het dagelijks leven van mensen met dementie zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Dit begint bij bewustwording in de samenleving, maar ook het zoeken naar slimme oplossingen die bijdragen aan het dagelijks zelfstandig functioneren. Ook het organiseren van een dagbesteding kan hierbij helpen.

Volgens wethouder Marieke Overduin voorziet de pilot in een belangrijke behoefte. “In Veenendaal stimuleren we inwoners om vanuit eigen kracht en met behulp van hun netwerk langer zelfstandig te functioneren. Voor kwetsbare doelgroepen, zoals mensen met dementie, is dit een moeilijke opgave. Door middel van dit unieke project kunnen we anticiperen op de toekomst en ook écht het verschil maken voor mensen met dementie.”

Activiteiten

Tijdens deze pilot worden meerdere activiteiten opgepakt die bijdragen aan de gestelde doelstellingen. Zoals het aanbieden van trainingen aan winkeliers en scholen. Het oplossen van knelpunten in het dagelijks leven voor mensen met dementie. Het op elkaar afstemmen van werkzaamheden en het maken van werkafspraken. En op 18 mei wordt er een netwerkbijeenkomst dementie georganiseerd voor mensen die wonen en/of werken in het Frans Gat.